آیین نگارش مقاله ی علمی – پژوهشی ، دکتر محمود فتوحی

آیین نگارش مقاله ی علمی – پژوهشی ، دکتر محمود فتوحی
تحقیق به طور کلی ، دو مفهوم عمده را در بر می گیرد :

تحقیق عمومی
تحقیق تخصصی و دانشگاهی
تفاوت این دو : پژوهش دانشگاهی ، برخلاف تحقیقات عمومی ساختار نظری محکمی دارد و از ابداع و تازگی برخوردار است ؛ در حالی که تحقیقات عمومی چندان تابع اصالت منابع و ماخذ نیستند . تحقیق عمومی در بخش های عمومی جامعه صورت می گیرد ؛ مانند : حوزه های روزنامه نگاری ، نهادهای امنیتی و بازرگانی .

هدف کلی از تحقیق دانشگاهی رسیدن به دانش و درک ، یا ایده ای است که ابداع و تازگی داشته باشد و دستاورد آن دانشی باشد که پیش از آن هیچ کس بدان دست نیافته باشد . اما در پژوهش های عمومی ، فرضیه ای پیش روی جوینده نیست . روزنامه نگار یا داستان نویس برای رسیدن به چرایی یک حادثه یا یک جریان به دنبال علت ها و چگونگی وقوع جریان و دستیابی به حقیقت اند ؛ ولی پژوهش دانشگاهی با پیش فرض هایی به سوی اثبات یک ایده ی جدید می رود . پژوهش دانشگاهی را از لحاظ ماهیت و کاربرد در سه گروه طبقه بندی می کنند :

پژوهش بنیادی: کاوشی تازه که جنبه ی نظری دارد و نتیجه ی آن به شکل نظریه و روش تازه است .
پژوهش کاربردی: عملی سازمان یافته براساس یک روش و نظریه بنیادی به منظور تولید مواد و شناخت پدیده ها .
پژوهش توسعه ای ترویجی: آموزش یک روش و نظریه جدید که از طریق پژوهش بنیادی حاصل آمده است .

 

روش تحقیق :
به طور کلی روش های مورد استفاده در نگارش مقاله علمی از این قرار اند :

روش استدلالی روش تطبیقی – مقایسه ای
روش کمی یا آماری روش توصیفی
روش تعریفی روش علت و معلولی
روش کیفی روش تفسیری

 

اصطلاحات پژوهش
پژهشگران در طی کار پژوهشی به فعالیت های ذهنی و نظری خاصی همچون تعریف ، توصیف ، آزمون ، ارزیابی ، تجزیه ، تحلیل ، تطبیق و … مشغولند


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 32

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط