صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » اقدام پژوهی  »  اقدام پژوهی تشویق دانش آموز برای مصرف قرص آهن در طرح آهن یاری

اقدام پژوهی تشویق دانش آموز برای مصرف قرص آهن در طرح آهن یاری

دانلود اقدام پژوهی تشویق دانش آموز برای مصرف قرص آهن در طرح آهن یاری
چکیده
آهن اساسی‌ترین ماده مغذی اولیه برای ساختن گلبول‌های قرمز خون می‌باشد و اگر این ماده مغذی به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد با ادامه کمبود و تخلیه ذخائر بدن, کم خونی فقر آهن بروز می‌کند. کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در واقع شایع‌ترین مشکلات تغذیه ای در جهان است و بیش از ۲ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود آهن و کم خونی هستند. بر اساس بررسی کشوری شیوع کم خونی فقر آهن در زنان ۴۹-۱۵ ساله، بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران ۱۹-۱۵ ساله (۳۹ درصد) گزارش شده است
در این میان کاهش قدرت یاد گیری واثرات جبران ناپذیر آن از اهمیت ویژه برخوردار است لذا باتوجه به اهمیت موضوع وپیامد مهم کم خونی ناشی از فقر آهن وهمچنین عدم علاقه دانش آموزان به خوردن قرص آهن برآن شدم پژوهشی در زمینه ترغیب دانش آموزان مدرسه‌ام به خوردن قرص آهن انجام دهم. تعدادی از دانش آموزان هنرجویان در این تحقیق شواهد موجود اظهارات معلمین ومعاون مدرسه ومشاهدات خودم وضعیت ظاهری هنرجویان ونظر والدین و دیدن پرونده سلامت دانش آموزان است در تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده راهکارهایی پیش بینی شده ودر طرح پژوهش به اثبات رسید ودر ارزش یابی به عمل آمده مشکل عدم علاقه هنرجویان به خوردن قرص آهن برطرف گردید و وضعبت بهبود بخشید وهمچنین در درمان کمخونی فقر آهن هنرجویان مؤثر واقع شد.

مقدمه
آهن اساسی‌ترین ماده مغذی اولیه برای ساختن گلبول‌های قرمز خون می‌باشد و اگر این ماده مغذی به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد با ادامه کمبود و تخلیه ذخائر بدن, کم خونی فقر آهن بروز می‌کند. کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در واقع شایع‌ترین مشکلات تغذیه ای در جهان است و بیش از ۲ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود آهن و کم خونی هستند. بر اساس بررسی کشوری بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران ۱۹-۱۵ ساله (۳۹ درصد) گزارش شده است. آگاهی از منابع غذایی آهن و اهمیت مصرف مکمل‌های تغذیه ای بخصوص در افراد آسیب پذیر و عمل به آن‌ها در پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن بسیار ضروری (است.
برنامه آهن‌یاری در مدارس دخترانه، ۱۶ هفته در سال و هر هفته یک قرص آهن در حال اجراست. پیامدهای زیان‌بار کم‌خونی فقر آهن از جمله افزایش مرگ و میر مادران به هنگام زایمان، افزایش ابتلا به بیماری‌ها، کاهش ضریب هوشی و قدرت یادگیری، اختلال در رشد جسمی و نهایتاً کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی، روند توسعه کشورها را به مخاطره می‌اندازد.
از این رو یکی از برنامه‌های مهم در بهبود تغذیه جوامع، آهن‌یاری گروه‌های در معرض خطر کم‌خونی فقر آهن است. سازمان جهانی بهداشت، به کارگیری ترکیبی از چهار استراتژی شامل آهن‌یاری، آموزش تغذیه، غنی‌سازی مواد غذایی و کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی را توصیه کرده است. در کشور ما هم برنامه آهن‌یاری چند سالی است که آغاز شده و گسترش یافته است دختران امروز مادران فردا و کلید سلامتی نسل کنونی و آینده می‌باشند. تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که بسیاری از مشکلات دوران بارداری و تولد نوزادان نارس ارتباط مستقیم با وضع تغذیه مادر در زمان قبل از بارداری و سنین قبل از ازدواج دارد. (فروزانی،, ۱۳۷۷)
بطور کلی، دخترانی که زندگی خود را با تغذیه ناکافی در دوران کودکی همراه با بیماری شروع می‌کرده و به دوره نوجوانی پا می‌گذارند، از یک طرف به علت کمبودهای تغذیه ای با کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش ابتلاء به بیماری‌ها و کاهش توانمندی ذهنی و جسمی مواجه هستند و از سوی دیگر، پس از ازدواج نمی‌توانند دوران بارداری و شیردهی خوبی داشته باشند.

فهرست
چکیده ۴
مقدمه ۵
توصیف وضعیت موجود وبیان مسئله ۶
بیان مسئله ۶
تعریف واژگان ۷
گردآوری اطلاعات شواهد۱ ۸
تجزیه وتحلیل ۱۰
گردآوری اطلاعات شواهد ۲ ۱۳
ارزیابی تاثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار آن ۱۳
پیشنهادات ۱۴
منابع و مآخذ ۱۵


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود