صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » معارف اسلامی  »  تحقیق سیره نبی اکرم در نهج البلاغه

تحقیق سیره نبی اکرم در نهج البلاغه

تحقیق سیره نبی اکرم در نهج البلاغه

دانلود تحقیق سیره نبی اکرم در نهج البلاغه

فهرست و توضیحات:
سیره نبی اکرم در نهج البلاغه
هدف علی ( ع ) از ذکر این گفتار
هدف از بعثت
تلاش های حضرت رسول در دوران رسالت
علو خاندان و مرتبه ایشان
وصف پیامبر

چنانکه گفته شد وصف راستین و حقیقی حضرت رسول(ص) را باید در کلام امیرالمومنین جست. این توصیفات چنان لطیف و چنان ژرف اند که آدمی را در برابر سحر کلام و عمق معنا به تعجب وامیدارند. در ادامه خطبه ۸۷ توصیف حضرت رسول را چنین می خوانیم: ” او پیشوای کسی است که راه پرهیزکاری پوید… چراغی است که پرتو آن دمید و درخششی است که روشنی آن بلند گردید، و آتش زنه ای است که نور آن درخشید. رفتار او میانه روی در کار است و شریعت او راه حق را نمودار. سخنش حق را از باطل جدا سازد و داوری او عدالت است.”

همچنین توصیف زیبای دیگری را در خطبه ۱۰۵ نهج البلاغه می یابیم: ” خدا محمد(ص) را برانگیخت. گواهی دهنده، مژده رساننده و ترساننده، بهترین آفریدگان، آنگاه که خردسال می نمود، نژاده تر؛ هنگامی که کهن سال بود، پاکیزه تر پاکیزگان در خوی، گاهِ بخشش ابر برابر دستش خشک می نمود.” و این جمله پایانی چه زیبا ودل انگیز بخشندگی حضرت رسول را می ستاید، چونان عاشقی که معشوق را می ستاید ؛ و به راستی کجا می توان کسی را یافت که عاشق تر از علی بر رسول خدا باشد.

در خطبه ۱۶۰ حضرت امیر نحوه زندگانی حضرت رسول اکرم را چنین توصیف می کند: ” از دنیا چندان نخورد که دهان را پرکند و بدان ننگریست چندان که گوشه چشم بدان افکند. تهیگاه او از همه مردم لاغرتر بود و شکم او از همه خالی تر، دنیا را بدو نشان دادند، آن را نپذیرفت و چون دانست خدا چیزی را دشمن می دارد، آن را دشمن دانست و چیزی را خوار می شمرد آن را خوار انگاشت.…. او که درود خدا بر وی باد روی زمین می خورد و چون بندگان می نشست و به دست خود پای افزار خویش را پینه می بست و جامه خود را وصله می نمود و بر خر بی پالان سوار می شد و دیگری را بر ترک خود سوار می فرمود. “

اوصاف دیگر پیامبر در نهج البلاغه
اوصاف دیگری را که می توان در خلال خطبه های حضرت امیر یافت در چند مورد زیر خلاصه کرده ایم:
دنیا را خوار دید و کوچکش شمرد؛
هیچ آفریده را در فضیلت به پایه او نتوانز

 


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود