تحقیق پیامبران اوالعزم

دانلود تحقیق و مقالات رشته معارف اسلامی با عنوان دانلود تحقیق پیامبران اوالعزم در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق پیامبران اوالعزم

معنای اولوالعزم
پیامبران اولوالعزم یعنی پیامبران صاحب عزم، عزم به معنای اراده محکم و استوار است و عزم به معنای تصمیم گرفتن به انجام کار است. در روایات در مورد این که چرا بعضی از انبیاء را اولوالعزم گفته‌اند، توضیحاتی آمده است، از جمله طبرسی در مجمع البیان روایت آورده که پنج نفر از انبیاء دارای شریعت جدید بودند
علی بن ابراهیم نیز در روایتی آورده است که: پیامبرانی که زودتر از دیگر انبیاء اقرار به خدا کردند، و اقرار به پیامبر قبل و بعد از خود کردند و بر تکذیب و اذیت صبر کردند، پیامبران اولوالعزم هستند.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد معنای پیامبران اولولعزم فرمودند: این پیامبران دارای کتاب و شریعت بودند و دیگر پیامبران به این کتاب و شریعت عمل می‌کردند. .
با توجه به معنای اولوالعزم در لغت و در روایات معلوم می‌شود، پیامبرانی که دارای کتاب و شریعت بودند، از آنجا که با مشکلات و گرفتاری‌های زیادی روبرو بودند، با عزم و اراده محکم با آنها مقابله می‌کردند، لذا به این دسته از پیامبران، پیامبران اولوالعزم اطلاق شده است، لذا در آیه شریفه می‌فرماید: فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل؛ بنابراین صبر کن همانطور که پیامبران اولوالعزم شکیبایی کردند.

پیامبران اولوالعزم در قرآن
از بعضی آیات تعداد پیامبران اولوالعزم استفاده می‌شود از جمله: و اذ اخذنا من النبیین میثاقهم و منک و من نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم؛  به خاطر بیاور هنگامی را که از پیامبران پیمان گرفتیم و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم. در این آیه بعد از آنکه همه پیامبران را به صورت جمع ذکر فرموده است به این پنج پیامبر اشاره می‌کند که این دلیل بر ویژگی آنها است مفسرین نیز از این آیه استفاده کرده‌اند که این پنج نفر جزء پیامبران اولوالعزم هستند.
شرع لکم من الدین ما وصی به نوحاً و الذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی؛ آئینی برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرد و آنچه را به تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش نمودیم

فهرست مطالب
مقدمه ۴
معنای اولوالعزم ۴
پیامبران اولوالعزم در قرآن ۵
اطلاعاتی پیرامون پیامبران اولوالعزم: ۶
حضرت ابراهیم(ع). ۶
مهمترین وقایع حضرت ابراهیم (ع). ۶
حضرت موسی (ع). ۷
مهمترین وقایع زمان حضرت موسی (ع). ۸
حضرت عیسی (ع). ۱۰
حضرت محمد (ص) ۱۱
پیامبران اولوالعزم کیانند؟ و منظور از «اولو العزم» چیست؟ ۱۵
عزم در لغت و قرآن ۱۶
منابع و مأخذ ۲۱


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 22

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط