تدابیر طب سنتی در فصل بهار

تدابیر طب سنتی در فصل بهار

در این فصل چون هوا معتدل است غذاها نیز سزاوار است معتدل باشند.
بهار بهترین و معتدل‏ترین فصل سال است. خون که به اعتدال کشیده شود بهترین حالت را براى انسان به ارمغان مى‏ آورد. براى سنین بالا در صورتى که از اخلاط غیر طبیعى چیزى در بدن نمانده باشد بهترین است. فصل زمستان اخلاط اضافى و غیر طبیعى که از خط اعتدال بدورند در بدن جمع شده و بواسطه فشردگى که دارد در جاهاى خالى رسوب مى‏کند و گدارها را مى‏بندد. چنانچه با ورود باد بهارى خون و لنف به هیجان بیاید کبد و آوندها و عروق تقسیم‏کننده مواد غذایى کبد آنچه در چنته دارند رو مى‏ کنند.
اگر اخلاط صالح الکیموس و خون اصلاح شده در زمستان، عروق داخلى را احاطه کرده باشند این هیجان بهارى انسان را بوجد مى ‏آورد.

سرخوشى و سلامتى برقرار و بیمارى و سوء مزاج دور مى ‏شود.
براى کهنسالان چنین حالتى مى‏تواند تا سال بعد نوید زندگى خوب و سرشار از نشاط را بدهد. اما چنانچه اخلاط اضافى و غیر طبیعى که در اثر سرماى زمستان ساکن شده و رسوب کرده‏اند اکنون در اثر باد بهار به هیجان بیایند بیمارى‏هاى گوناگونى را ببار مى‏آورند. اگر میزان اخلاط مضر و زیان‏بار از حد اعتدال خیلى دور باشند و بدن را از آلودگى‏ها پر کرده باشند نوید مرگ را خواهند داد.

بهترین زمان برای حجامت و فصد و زالو درمانی:
به همین جهت است که در اواخر فصل زمستان که به تدریج سرما جاى خود را به نسیم خنک بهارى مى‏ دهد لازم است پاک‏سازى‏ها و خونگیرى و حجامت و زالو درمانى و فصد آغاز گردد.
در این صورت خون تصفیه شده و آلودگى‏ ها و اخلاط بیمارى‏زا از بدن کنده خواهند شد و با تحکیم فصل بهار نشاط و سلامتى براى صاحب خود به ارمغان خواهند آورد. ما براى بزرگسالان در روزهاى پایانى فصل زمستان و آغاز فصل بهار پس از پاکسازى بوسیله منضج و مسهل و رژیم غذایى ۱۵ روزه که در سطور قبل توضیح دادیم خونگیرى با زالو را توصیه مى‏ کنیم که روش انجام آن را در بخش خونگیرى آوردیم.

بیماری هایی که در فصل بهار بوجود می آید:
بیمارى‏هاى مزمن در این فصل تشدید مى‏ شوند. سکته‏ هاى مغزى و قلبى و فالج و دردهاى مفصلى و آرتروزها و نقرس و خارپاشنه و سیاتیک و دمل‏هاى بزرگ چرکین و جوش‏هاى پوستى و غیرو روى آور مى‏ شوند. بیمارى‏هاى فکرى مانند مالیخولیا و امثال آن در این فصل اگر پاکسازى نشده باشند بروز مى‏ کنند.
پس بهتر است برای مبتلا نشدن به بیماری های فوق در فصل بهار پاکسازی بدن انجام گیرد
فن پیشگیرى از این بیمارى‏ها را گفتیم و تأکید مى‏ کنیم که بهترین راه را در طب اسلامى- ایرانى بجویید که همانا پاکسازى و زالو درمانى در فصل بهار است.