صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  دانلود تحقیق کمکهای اولیه

دانلود تحقیق کمکهای اولیه

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود تحقیق کمکهای اولیه در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۸ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود تحقیق کمکهای اولیه

بخش اول
مقدمه
در عصر ما که پیشرفت علم و صنعت و یا به عبارت دیگر تکنولوژی و توسعه فنون مختلف محیط زندگی بشر را بکلی دگرگون ساخته و به مراتب خطرناکتر از گذشته نموده است در هر گوشه و کنار حادثه ای کمین سلامتی ماست و از طرفی متأسفانه هر چه تمدن به پیش می رود هم بر شدت و تعداد حوادث افزوده می شود و هم بر تنوع آنها . با توجه مختصری به ازدیاد روزافزون حوادث مختلف ، بخصوص جنگهای خانمانسوز و تصادفات رانندگی ، سوختگیها ، خفگی به دلائل مختلف ، برق زدگی ، سقوط از ارتفاعات ، گزش حیوانات و حشرات ، مسمومیت های مختلف و غیره می‌توان درک نمود که هر کس اطلاعاتی درباره کمکهای اولیه داشته باشد می تواند در موقع لزوم به کمک آسیب دیدگان شتافته و با کمک های صحیح و بموقع ، چه بسا باعث جلوگیری از مرگ حتمی مصدومین و یا ازدیاد و شدت یافتن عوارض مختلف گردد .
به آنچه گفته شد ، باید حوادث و سوانح طبیعی مانند سیل ، زلزله ، آتش سوزیها ، حوداث دریائی و آسمانی را نیز افزود .
با پیشرفت تمدن و تکنیک ، ابر قدرت های سلطه طلب با ساخت انواع و اقسام وسائل جنگی و بمب های آتش زا و مخرب همواره زندگی و حیات مردم مستضعف جهان را تهدید می نمایند تا جائیکه امروزه حتی مردم آزاده و صلح دوست و آنان که شاید هیچگونه رابطه ای با جنگ و میدان جنگ ندارند از مصائب و گرفتاریهای آن در امان نیستند . در شرایط جنگی ، در جبهه ها ، در بمباران شهری و غیره ، حضور امدادگران با تجربه کمک بزرگی است چه بسا که آنان با انجام کمک های نخستین در مورد سربازان و مجروحان جنگ قبل از رساندن آنها به پزشک و یا بیمارستان صحرایی ، توانسته اند جان بسیاری از افراد را از خطر حتمی نجات دهند . بطور کلی هنوز آماری در دست نیسیت که بتوان فهمید که چند درصد از مرگ و میرها در اثر حوادث مختلف در نتیجه عدم اطلاع اطرافیان به فنون و اصول کمکهای اولیه اتفاق افتاده است هر چند که این اشخاص با حسن نیت و به قصد کمک قدم به میدان گذاشته باشند . بنابراین آموختن کمکهای نخستین علاوه بر آنکه اطلاعاتی درباره نجات جان حادثه دیدگان می دهد ، بلکه امدادگران را از انجام اعمالی که موجب خیم تر شدن حال بیمار یا مصدوم می گردد ، بر حذر می دارد و با فرا گرفتن این فن ، انسان می تواند در موقع لزوم حیات و سلامت خود و عزیزانش را نیز حفظ نموده و جان آنان را از آسیبها و حوادث نجات دهد و در نتیجه آموزش کمکهای اولیه افراد ضروری بنظر می رسد . اگر این آموزشها برای خداوند بوده باشد و در جهت خدمت صادقانه به این آسیب دیدگان انجام پذیرد عبادتی بزرگ است .

کمکهای اولیه
تعریف – کمکهای نخستین عبارتست از اقداماتی فوری که بلافاصله پس از بروز حادثه صورت می گیرد و سبب کاهش چشمگیر مرگ و میر می شود . شخص کمک دهنده نیازی بداشتن اطلاعات پزشکی یا پرستاری ندارد و با آموختن اصول کمکهای اولیه که خیلی ساده است هر کس می تواند این امر را بعهده بگیرد لذا فرار گرفتن آن برای همه مردم چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح ضروری و لازم و مفید است . معمولاً کمکهای اولیه برای حفظ سلامت و حیات مصدوم یا بیمار قبل از رسیدن سرویس پزشکی و یا رسانیدن مصدوم به پزشک و مراکز درمانی انجام می گیرد . هدف از کمکهای نخستین عبارتست از :
۱- نجات و زنده نگهداشتن شخص مصدوم یا بیمار
۲- جلوگیری از شدت یافتن عارضه
۳- کمک به بهبود حال بیمار تا حد رسیدن ویا انتقال او به مراکز درمانی

صفات کمک دهنده
برای آنکه کمک کننده بتواند وظایف خود را به خوبی و بنحو صحیح انجام دهد باید دارای صفات زیر باشد .
۱- سرعت عمل داشته ، در هر حادثه به سرعت از وضع بیمار ، محیط اطراف او و حادثه ای که اتفاق افتاده است اطلاعاتی کسب نموده و اقدام به نجات بیمار نماید.
۲- در هر حادثه خونسردی خود را حفظ نموده و با آرامش دست به کار شود .
۳- به روحیه بیمار توجه نموده و سخنانش تسلی بخش و محبت آمیز بوده و رفتارش
اطمینان بخش توأم با دلسوزی باشد .
۴- در کارش وارد بوده و با اصول کمکهای اولیه آشنا باشد و بداند که در هر حادثه به چه نحو باید عمل کند و چه اقداماتی را انجام دهد .
۵- ابتکار عمل داشته و از حداقل وسایل ، حداکثر استفاده را در بهبود حال مصدوم بنماید .

لزوم فراگیری کمک اولیه
به دلیل اندازه و عظمت مشکلات ناشی از صدمات و آمار بالای مرگ و میر ناشی از فقدان رسیدگی اورژانسی به مصدوم یا دیر رساندن مصدوم به مراکز درمانی ، نیاز به فراگیری کمک اولیه در افراد جامعه چه در سطح خانواده و چه در سطح جامعه ضرورت می یابد (۷۰ تا ۸۰ درصد ایست های قلبی در خانه و در حضور خانواده و بقیه در محیطهای عمومی و در حضور مردم صورت می گیرد ) . بنابراین فراگیری کمک اولیه و آگاهی از استاندادها و چگونگی مراقبت صحیح و حمایت مصدومین و بیماران ناگهانی ( مانند آسم ، تشنج ، غش و دیابت ) می تواند نقش سبزایی در کاهش مرگ و میر و معلولیتهای ناشی از این صدمات داشته باشد . نجات مصدومی که دچار حادثه یا فوریت پزشکی شده است ، می تواند در ابتدا توسط مردم حاضر در صحنه (تماشاچیان) شروع شود (افراد آموزش دیده ) و تا رسیدن نیروهای کارآزموده اورژانس ادامه یابد . تماشاچیان و اطرافیان مصدوم در برخورد با یک فوریت می‌توانند حلقه نجات بین مصدوم در برخورد با یک فرصت می توانند حلقه نجات بین مصدوم و پرسنل اورژانس باشند . بروز یا عدم بروز عوارض نا مطلوب ناشی از آسیب ها و حوادث می تواند نه تنها به سختی و شدت صدمه و بیماری ، بلکه به انجام کمک اولیه صحیح و به موقع بستگی داشته باشد .

کمک اولیه چیست ؟
دریافت یک مراقبت فوری در زمان صدمه یا بیماری ناگهانی توسط فرد مصدوم را کمک اولیه گویند . بیشتر مصدومین و بیماران ناگهانی ، نیاز به مراقبت پزشکی ندارند و با کمک اولیه بهبود می‌یابند . کمک اولیه صحیح و به موقع می تواند به معنی اختلاف بین مرگ و زندگی ، بین بهبود سریع یا طولانی مدت ، بین ناتوانی موقت یا دائم و ماندگار باشد . مراحل نجات جان یک انسان مانند حلقه های زنجیر به هم متصل بوده ، کمک اولیه ، حلقه نخست از زنجیره نجات انسان می باشد . نیاز به امداد و کمک اولیه تا زمانی که مراقبت پزشکی وجود نداشته باشد ، ضرورت می یابد .

اصول کمک اولیه
۱- آگاهی و شناخت فوریت : شامل شناخت علائم اختار دهنده فوریت هایی مانند حمله قلبی ایست قلبی ، سکته مغزی و خفگی می باشد . این فوریت ها می توانند تهدید کننده جان مصدوم باشند .
۲- آگاه کردن سریع مرکز فورت های پزشکی یا اورژانسی : (تلفن کمک اورژانس
در ایران ۱۱۵ می باشد ).
تلفن فوریت های پزشکی را در جایی قابل دسترس و معرض ید بنویسید و در تماس به اورژانس ، اطلاعت زیر را به طور آرام (شمرده) و واضح به پرسنل اورژانس دهید :
۱- موقعیت مصدوم شامل آدرس کامل و اسم خیابان ، تقاطع ، دیگر مشخصات و همین طور موقعیت دقیق قرار گرفتن مصدوم را ذکر کنید (مثلاً مصدوم در زیرزمین قرار دارد ) .
۲- اسم و شماره تلفن خود را نیز بدهید . با این عمل در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر ، پرسنل اورژانس می توانند با شما تماس بگیرند .
۳- حادثه یا اتفاق را شرح دهید .
۴- تعداد افراد نیازمند به کمک و امداد را بگویید.
۳- بدست آوردن رضایت و اعتماد مصدوم : امدادگر باید قبل از انجام کمک اولیه ، رضایت و اعتماد مصدوم را بدست آورد . اگر مصدوم هوشیار است ،‌خود او می‌تواند اجازه انجام یا عدم انجام اقدامات امدادی را به امدادگر بدهد . این جازه چه به صورت کلامی و چه بسا صورت مکتوب (نوشته شده ) معتبر می باشد و امدادگر می تواند سریعاً مراحل امداد را برای مصدوم شروع کند .
اگر مصدوم بیهوش است ، امدادگر باید بدون تأمین شروع به انجام اقدامات امدادی کند . رضایت در مورد کودک یا بزرگسالی که دارای صلاحیت مغزی نمی باشد (عقب افتاده ذهنی یا دیوانه) ، باید از والدین یا سرپرست او گرفته شود . اگر والدین و سرپرست در دسترس نباشند ، اقدامات امدادی باید فوراً در جهت حفظ زندگی مصدوم بدون داشتن رضایت انجام شود .
۴- ارزیابی مصدوم : که شامل تشخیص مشکلات مصدوم و تعیین اولویت‌های امدادی می باشد .
۵- انجام کمک اولیه : کمک اولیه می تواند توسط اطرافیان با تماشاچیان حاضر در صحنه حادثه (در صورت داشتن آگاهی از انجام کمک اولیه صحیح) صورت گیرد. لازم به تذکر است که امدادگر نباید یک فرد مصدوم یا بیمار ناگهانی را جهت انجام کمک اولیه تا زمانی که اطلاع کافی از صدمه یا بیماریش ندارد ، جابه جا نماید ، مگر آنکه ماندن در صحنه حادثه برای مصدوم و امدادگر خطرناک باشد . در غیر این صورت بهتر است تلاش در جابجایی مصدوم و امدادگر خطرناک باشد. در غیر این صورت بهتر است تلاش در جابجایی مصدوم نکرده ، تا رسیدن پرسنل اورژانس به مصدوم بر اثر وجود یا احتمال خطر ، سعی کنید بیشتر از نیاز و جهت حمایت زندگی مصدوم او را حرکت ندهید یا از انجام حرکات غیر لازم و جابه‌جایی خشن پرهیز کنید ، زیرا جابجایی می تواند باعث بالا رفتن احتمال صدمات نخاعی یا بدتر شدن شکستگی ها و بروز صدمات ثانویه در مصدوم شود.
۶- دریافت اطلاعات درباره مصددوم (تاریخچه نمونه) : در زمان بررسی مصدوم . امدادگر می تواند از خود مصدوم در صورت هوشیاری یا شاهدین حادثه درباره چگونگی بروز حادثه سؤال کند تا بهتر از صدمات احتمالی مصدوم آگاهی یابد . امدادگر نباید فقط به صدمات آشکار مصدوم اکتفا کند ، زیرا ممکن است صدمات غیر قابل مشاهده و خطرناک در مصدوم وجود داشته باشد . بررسی علت و چگونگی صدمه ممکن است کلیدی جهت یافتن وسعت صدمات فیزیکی باشد .
جستجوی مصدوم از نظر وجود کارت ، گردنبند یا دستبندی که علامت خطر و هشتار دهنده بیماری خاص مصدوم است ، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد (کارت ، دستبند یا گردنبند می تواند مشخص کننده نوع بیماری خاص مانند دیابت صرع هموفیلی و … در مصدوم باشد ).
این علامت خطر یا هشدار (کارت ، گردنبند ، یا دستبند ) را تا زمان رسیدن مصدوم به مراکز پزشکی از او دور سازد .
دریافت اطلاعات در صورت بیهوش بودن مصدوم می تواند از خانواده ، دوستان و شاهدین حادثه صورت بگیرد .
۷- واگذاری مصدوم : واگذاری مصدوم به معنی سپردن مصدوم به فردی دیگر جهت ادامه درمان و مراقبت می باشد . امدادگر نباید بعد از شروع اقدامات در مانی و کمک اولیه تا رسیدن امدادگر آموزش دیده دیگر یا افراد دارای مهارت های بیشتر امدادی همراه با تجهیزات کامل (پرسنل اورژانس) به صحنه حادثه ، این اقدامات درمانی را قطع کند مگر آن که مصدوم بهبود یابد .


تعداد صفحات : 48 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود