دانلود مقاله بررسی انقلاب مشروطه در ایران

دانلود مقاله بررسی انقلاب مشروطه در ایران

دانلود مقاله بررسی انقلاب مشروطه در ایران

مقدمه:
مهمترین تحول اجتماعی در ایران در آغاز قرن بیستم در سال ۱۲۸۳ شمسی با تلاش علماء و روشنفکران زمینه برای یک انقلاب علیه خاندان قاجار فراهم گردید که انقلاب مشروطه نام گرفت. و از مهمترین انقلابهای اجتماعی خاورمیانه محسوب می‌شود. و به گونه‌ای محور تحولات اجتماعی ایران، در اواخر عصر قاجاریه و بعضاً پهلوی و همچنین تأثیرگذار در جنبشهای ضد استعماری جهان به ویژه آسیا به خصوص در هندوستان و افغانستان ذکر شده است. این انقلاب همانند انقلابهای روسیه، چین و مکزیک جزئی از نهضت جهانی انقلابات در اوایل قرن بیستم نیز به شمار می‌آید.
با توجه به اهمیت این انقلاب و میزان تاثیرگذاری آن درتحولات بعدی جامعه ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری ـ فرهنگی بررسی و شناخت نقش عوامل مؤثر در شکل گیری آن ضروری می باشد و در این میان پر واضح است که نیروهای اجتماعی نقشی تعیین‌کننده در روند انقلاب مشروطه داشته‌اند. حال این پرسش مطرح است که کدام نیروهای اجتماعی در روند شکل‌گیری و تدوام انقلاب مشروطه مؤثر بوده و هر یک چه میزان تاثیرگذار بوده است؟ این تحقیق در واقع پاسخی به این پرسش می باشد که ابتدا به شرایط اجتماعی و ترکیب اقشاری جامعه ایران با ذکر برخی ویژگیهای برجسته آن به صورت اختصار پرداخته شده و سپس نیروهای مؤثر به طور اخص در شکل گیری و تا حدودی تداوم انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مفهوم جنبش مشروطه ایران:
(جُنبـِشِ مَشروطه، جنبش مشروطه‌خواهی، جنبـش مشروطیت، انقلاب مشروطه یا انقلاب مشروطیت) مجموعه کوشش‌ها و رویدادهائی است که در دوره مظفرالدین شاه قاجار و سپس در دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب اولین قانون اساسی ایران شد.

وقایع پیش از انقلاب مشروطه:
در سالهای پایانی حکومت ناصر‌الدین شاه قاجار اوضاع ایران به تدریج رو به وخامت نهاد و با مرگ شاه اوضاع آشفته‌تر شد. مظفر‌الدین شاه که پس از کشته‌شدن پدر به سلطنت رسید فردی بیمار و ملایم بود و دست کم مدتی برای پذیرش افکار اصلاح‌طلبانه آمادگی داشت. وی امین‌السلطان را که مورد تنفر عامه بود برکنار و امین‌الدوله را به جای او منصوب کرد او برای پرداخت حقوق حرمسرای پدر، برآوردن خواستهای مالی مکرر درباریان تازه وارد که سالها متنظر چنین فرصتی بودند و سفر «درمانی» به چشمه‌های آب معدنی اروپا به پول فراوان نیاز داشت. ولی صدراعظم نتوانست وام جدیدی از انگلیس دریافت کند. بدین سبب شاه امین‌الدوله را برکنار و بار دیگر امین‌السلطان را به صدراعظمی انتخاب کرد.

فهرست مطالب
مقدمه: ۳
مفهوم جنبش مشروطه ایران ۳
وقایع پیش از انقلاب مشروطه: ۴
پیشینه مشروطه: ۵
زمینه‌ها و علل آغاز نهضت مشروطه: ۵
چگونگی آغاز انقلاب مشروطه: ۶
نحوه پیروزی اولیه و شکست نهایی انقلاب مشروطه:
فرمان مشروطیت: ۸
نخستین مجلس: ۸
جشن مشروطیت: ۹
نقش محمدعلی شاه در مشروطیت: ۹
به توپ بستن مجلس: ۱۰
شکست در تهران و دوره استبداد صغیر: ۱۰
قیام در تبریز: ۱۰
قیام گیلان: ۱۱
قیام بختیاری‌ها: ۱۲
فتح تهران توسط مشروطه خواهان: ۱۲
مجلس دوم: ۱۳
اولتیماتوم روسیه تزاری: ۱۴

نیروهای درگیر در انقلاب مشروطه: ۱۵
نقش زنان در جنبش مشروطه: ۱۶
نقش عشایر در جنبش مشروطه: ۱۷
عوامل شکست مشروطه و پیامدهای آن: ۱۷
منابع: ۱۸


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 18

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط