دانلود مقاله تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته

دانلود مقاله تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته

دانلود مقاله تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته

مقدمه:
بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته است مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند یاد می کنند.
دانشمندان تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند کتاب (زن در آینه تاریخ) پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخ حجاب می نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شود و به این دلیل عقیده عده ای که می گویند (مذهب) موجب حجاب می باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است.

پوشش زن در یونان و روم باستان:
دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود در جزایر کورس و امر جوس و دیگر جزایر ساخته می شد زنان فینقی نیز دارای پوششی قرمز بودند سخن درباره حجاب در لابلای کلمات قدیمی ترین مولفین یونانی نیز به چشم می خورد حتی بنیلوب همسر پادشاه عولیس فرمانروای ایتاک نیز با حجاب بوده است زنان شهر ثیب دارای حجاب خاصی بوده اند بدین صورت که حتی صورتشان را نیز با پارچه می پوشاندند این پارچه دارای دو منفذ بود که جلوی چشمان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند. در اسپارته دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان می پوشاندند نقش هایی که بر جای مانده حکایت می کند که زنان سر را می پوشاندند خواه باکره و خواه دارای همسر باشند حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد و فارس نیز وجود داشته است زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بوده اند به طوری که وقتی از خانه خارج می شدند با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها می پوشانند و چیزی از برآمدگی های بدن مشخص نمی شود.
یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است او درباره (الهه عفت) که یکی از خدایان یونان باستان است می گوید آرتمیس، الهه عفت است و عالی ترین نمونه و الگو برای دختران جوان به شمار می آید دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور و عفت و تقوا آراسته است.
همچنین درباره مردم یکی از قبائلی که نهصد سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند آمده است: بالاتر از ارمیان و در کنار دریای سیاه سکاها بیابانگردی می کردند آنها مردم وحشتی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند که در ارابه به سر می بردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه می داشتند.
این مورخ در جای دیگر می گوید: زنان فقط در صورتی می توانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشن های مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که کاملا در حجاب باشند.
همچنین از قول یکی از فلاسفه یونان باستان درباره شدت پوشش زن نقل می کند: نام یک زن پاک دامن را نیز چون شخص او باید در خانه پنهان داشت.

پوشش زن در ایران باستان
در مورد پوشش زنان ایران باستانی مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و این که حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است می گوید: زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آنرا نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار خانه برون بیایند هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.
از دایره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است همچنین در تفسیر اثنی عشری آمده است: ( تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است).
نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها (هخامنشیان) اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند که به چند نمونه آن اشاره می شود:

دوره مادها:
در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان آمده: اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ماقبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.

دوره پارسی ها (هخامنشیان)
پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: از روی برخی نقوش مانده از آن زمان به زنان بومی بر می خوریم که پوششی جالب دارند پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است به زنان دیگر آن دوره نیز بر می خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.

دوره اشکانیان
در این دوره نیز همانند گذشته حجاب زنان ایرانی کامل بوده است در این باره چنین می خوانیم: لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است. پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده است روی این دو پیراهن چادری سر می کردند.
در جای دیگر آمده است چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می افتد که عمامه ( نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است.
در کتاب پارتیان نیز آمده است زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند با شنلی که بر افکنده می شد و نیز نقابی داشتند که معمولا به پس سر می آویختند.

دوره ساسانیان:
در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکده های ویران را بازسازی نمود زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده است همچنان دارای حجاب کامل بودند در مورد پوشاک زنان چنین آمده است:
چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی لباس هنر پیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان تا پشت پا کشیده شده است برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال برای عمر آوردند شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب خود را پوشانده بودند، ایستادند، خلیفه دستور داد با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که پوشش از چهره بر گیرند تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند خلیفه خشمناک شد و خواست تا با تازیانه آنان را بیازارد در حالیکه شاهزادگان ایرانی می گریستند.
حضرت علی (ع) به عمر فرمود: در رفتارت مدارا کن، از پیغمبر خدا (ص) شنیدم که می فرمود: بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده گرامی بدارید عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (ع)‌ آتش خشمش فرو نشست سپس حضرت اضافه کرد: با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.

فهرست مطالب
مقدمه:
پوشش زن در یونان و روم باستان:
پوشش زن در ایران باستان
دوره مادها:
دوره پارسی ها (هخامنشیان)
دوره اشکانیان
دوره ساسانیان:
پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
حجاب در شریعت حضرت ابراهیم (ع)
حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت:
۱- حجاب و نقش آن در سلامت اجتماع و آرامش روانی
۲ – حجاب و نقش آن در مسؤولیت های اجتماعی
۳ – خروج از لشکریان دشمن و ایمنی از عذاب الهی و کسب ثواب اخروی
۴ – پوشش اسلامی و حفظ نسل از خطر سقوط
۵ – مبارزه با نفس
راههای مبارزه با بدحجابی و بی حجابی
علامه سیدشرف الدین عاملی
۱ – تقویت ایمان و اعتقاد
۲ – احیاء فرهنگ اصیل اسلامی
۳ – شناساندن الگوهای والا
منابع:


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط