صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  دانلود مقاله در مورد قسمتهای مختلف ساختمان

دانلود مقاله در مورد قسمتهای مختلف ساختمان

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله در مورد قسمتهای مختلف ساختمان در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۵۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


ستونها
ستونهای یک ساختمان، نیروهای قائم اعمال شده از طریق طبقات را به فونداسیون منتقل می‌کنند، ستونها می‌تواند هم در فشار و هم در کشش عمل کنند. گیردار کردن ستونها و همچنین اعمال بارهای خارج از مرکز باعث بوجود آمدن لنگر خمشی در ستونها می‌شود، ولی گیرداریهای اتفاقی و خروج از مرکزیت های جزئی تنشهای اندکی در اعضا بوجود می‌آورند که در طراحی لحاظ نمی‌شوند.
ستونهای بر اساس معیار کمانش طراحی می‌شوند. در صورتیکه کمانش در دو جهت رخ دهد، جهتی که دارای سختی کمتر است، باید مور توجه قرار گیرد. اقتصادی‌ترین مقطع برای ستونها، آنهایی هستند که دارای ممان اینرسی مساوی در دو جهت می‌باشند. مقاطع خیلی لاغر در صورتی می‌توانند در طراحی مورد استفاده قرار گیرند که در مرحله ساخت، بتوان آنها را در فاصله بین کفهای ساختمان، به طور مناسب مهاربندی کرد.

۳-۱-۱ انواع مقاطع مناسب به عنوان ستون
نیمرخهای بسیار متنوعی در ساخت ستونها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت باربری ستون به ابعاد و مشخصات مقطع و نوع فولاد مصرفی بستگی دارد. ستونهای فولادی گاهی بصورت اعضای مرکب ساخته می‌شوند. ستون مرکب به شکلی ساخته می‌شود که باعث افزایش مقاومت ستون در برابر کمانش می‌شود. اعضایی که تحت اثر نیروی کششی قرار دارند، نیازی به تقویت در برابر کمانش ندارند.
بهتر است به سبب سهولت نصب تجهیزات داخلی ساختمان و عملیات نازک‌کاری مانند پوشش ستونها، دیوارهای جدا کننده و سقفهای کاذب، ستونها در طبقات مختلف، با ابعاد خارجی ثابت طراحی شوند. به کار بردن مقاطع لوله‌ای و یا قوطی شکل با ضخامت ورق متغیر و یا استفاده از فولادها با مقاومت مختلف، می تواند راه حل مناسبی جهت این مسئله باشد.
در ادامه نمونه‌های مقاطع مناسب برای ستون آورده شده است.

۳-۱-۲ مقاطع I شکل
این مقاطع پرمصرف‌ ‌ترین شکل برای ستونها می‌باشد. مقاطع I شکل جهت اتصال تیرها در هر دو جهت بسیار مناسب است. مقاطع IPE برای بارهای سبک،مقاطع IPB برای بارهای سنگین،مقاطع نورد شده می تواند، بوسیله ورقهای جوش شده در دو طرف بالها تقویت شود (مقاطع مرکب). برای بارهای بسیار سنگین می توان از ستونهای مرکب ساخته شده بوسیله ورق استفاده کرده، ضخامت این ورقها متناسب با بار اعمال شده به ستون می‌باشد.

۳-۱-۳ مقاطع سازه‌ای چهارگوش
این مقاطع برای انتفال بارهای سنگین و یا ستونهای با خمش دو محوره و طولهای بلند مناسب است. همچنین این مقاطع دارای ظاهر مناسبی در نما می باشند یکی از این مقطعها مقطع IPB می باشد.مقطع IPB می‌تواند با ورقهای جوش شده به بالها بصورت یک مقطع قوطی شکل تبدیل شود.
مقاطع قوطی شکل می‌تواند بوسیله ورق ساخته شود که در طبقات مختلف ضخامت ورقها قابل تغییر است. از دیگر این مقاطع می توان به ستونهای فولادی مربعی و مستطیلی توپر اشاره کرد که ستونهای فولادی مربعی و مستطیلی توپر، دارای حداقل هزینه ساخت بوده و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و موجب استفاده بهینه از فضای ساختمان می‌شود.
همچنین از مقاطع قوطی شکل ساخته شده از دو ناودانی نیز استفاده می شود که این مقطع برای استفاده در ستونهای فرعی مناسب است، زیرا سطح مقاطع آنها قابل تغییر نیست و جوش دادن ورقهای تقویتی داخلی برای تغیر سطح مقطع نسبتا دشوار است.

۳-۱-۴ ستونهای صلیبی شکل
از ستون شامل چهار عدد مقطع نبشی که گاهی برای حفظ زیبایی ظاهری انتخاب می‌شوند و برای ستونهایی که در محل تقاطع دیواره‌های جدا کننده قرار دارند، بسیار مناسب است. جهت تقویت این ستونها می‌توان در بین نبشی‌ها از ورقه‌های فولادی با ضخامت‌های متغیر استفاده کرد.
جهت انتقال بارهای نسبتاً بزرگ دو جهته می‌توان از مقاطع حاصل از دو مقطع I شکل متعامد استفاده کرد.

۳-۱-۵ مقاطع توخالی
مقاطع قوطی شکل نورد شده ساختمانی مستطیلی یا مربعی،مقاطع لوله‌ای که از لحاظ سازه‌ای بسیار مناسب هستند: زیرا در تمام جهات ممان اینرسی مساوی دارند. با تغییر سطح مقطع و ضخامت لوله، می‌توان سطح مقطع مناسبی جهت نیروی موجود در ستون بدست آورد.

۳-۱-۶ ستونهای مرکب با بست موازی
چنین مقاطع جهت ستونهای ساختمانهای صنعتی و همچنین ستونهای ساختمانهایی که تیر باید به بالهای ستون متصل شود (اتصال خورجینی) بسیار مناسب است. همچنین عبور تأسیسات از داخل این ستونها مقدور می‌باشد. اجزاء ستون باید در فواصل مناسب بوسیله ورق به یکدیگر متصل شوند تا از کمانش آنها جلوگیری شود.
الف) ستون شامل دو ناودانی با بست موازی
ب) ستون شامل دو مقطع I شکل با بست موازی
ج) ستون شامل چهار مقطع نبشی، که برای انتقال بارهای سبک مناسب است

۳-۲ ستون‌گذاری
ستونهائی که در اسکلت کار گذاشته شده‌اند همگی از نوع Box می‌باشند، توسط جوش سرتاسری تهیه شده اند در محل تغییر. مقطع ستونها توسط ورقهای اتصال و همچنین با خم کردن ورقها اختلاف مقطع در محل اتصال پر شده است تمامی جوشکاری توسط الکترود Exa6o انجام شده سپس در طول ستون توسط نبشی‌ها و خال جوش پله کانی برای بالا رفتن از ستون جهت انجام جوشکاری و یا تیرریزی در ارتفاع تعبیه شده برای ستون‌گذاری با استفاده از جرثقیل ۷۰ تن، با طول دکل ۵۴ متر عملیات آغاز شد کلیه ستونها طبق نقشه‌های اجرای روی بدنشان توسط رنگ و شماره مشخصی مثل و غیره نوشته شده و طبق نقشه‌ها در محل خود قرار داده شد. قبل از بلند کردن ستونها با استفاده از گونیا هم مرکز بودن انتهای ستونها و کاملاً افقی بودن آنها اندازه‌‌گیری شد و در مواردی با استفاده از ورق آغشته به رنگ که در ته ستونی فشرده می شد که اگر تمام مقطع ستون یکنواخت رنگ می‌گرفت ستون تراز افقی بود این امر تعیین می‌شد. اگر تراز ستون تأئید نمی شد توسط برش گاز انتهای آن بریده می‌شود تا به حالت همسطح برسد. برای ستون‌گذاری ابتدا از ستونهای کناری شروع گردید تا هم حائلی برای دیوار مجاور باشد و هم فضا برای تخلیه ستونها در وسط محیط کارگاه باقی بماند در داخل Box ستونها قطعه ای جهت اتصال زنجیر و قلاب جرثقیل قرار داده شده بودکه با اتصال زنجیر ستون برای بلند کردن از سر به وسیله جرثقیل آماده می‌شد .
برای شروع کار ابتدا جرثقیل در محل مناسبی قرار گرفت به گونه‌ای که دسترسی به تمامی نقاط کارگاه بخصص محل قرارگیری ستونها را داشته باشد و سپس توسط جکهای هیدرولیکی مخصوص ،‌ماشین در جای خود ثابت شد و جرثقیل کار خود را شروع کرد. توسط تکنیسین آن که به راننده با علامت فرمان می‌داد قلاب و زنجیر به ستونها یکی یکی متصل شده و آن را بلند می‌کرد در محل قرارگیری ستونها با گچ، محل دقیق قرارگیری ستون روی بیس پلیت مشخص گردیده و پس از قرارگیری ستونها در محل خود دور تا دور پای ستون به صفحه ستون جوش می‌شد.
قبل از عمل جوشکاری با شاقول گیری از تراز بودن ستون اطمینان بعمل می آمد در پایان جوشکاری کارگر جوشکار توسط پله کان درست شده در دیوار ستونها که با استفاده از نبشی‌ها تهیه شده بود خود را به بالاترین نقطه رسانیده در زنجیر و قلاب جرثقیل را آزاد می کرد و با آویزان شدن به آن به زمین می‌رسید این عمل برای تمام ستونهای موجود به دقت انجام شد و پس از پایان کار جوش نبشی ‌ها و سخت کننده‌های پای ستون‌ها مطابق نقشه‌های اجرائی در محل دقیق آنها انجام شد تا پایداری ستونها در جای خود کامل شود.
بوم و چرثقیل بهنگام بلند کردن ستونها ممکن است که قوس بردارد و این بخاطر این است که جرثقیل تحت زاویه مشخصی می‌تواند مقدار بار مشخص را بلند کند و اگر بار بیشتری بر دارد باعث واژگونی آن می‌شود.

 

فهرست مطالب
۳-۱ ستونها
۳-۱-۱ انواع مقاطع مناسب به عنوان ستون
۳-۱-۲ مقاطع I شکل
۳-۱-۳ مقاطع سازه‌ای چهارگوش
۳-۱-۴ ستونهای صلیبی شکل
۳-۱-۵ مقاطع توخالی
۳-۱-۶ ستونهای مرکب با بست موازی
۳-۲ ستون‌ گذاری
۳-۲-۱ اجرای ستونهای کناری- خاکبرداری و مهار دیوار همسایه
۳-۲-۳ نحوه اتصال ستون  به بیس پلیت
۳-۲-۴  اتصال ستون به ستون
۳-۳ تیر‌ها
۳-۳-۱  انواع مقاطع تیرو شاه‌ تیر
مقطع I شکل
مقطع IPE
مقاطع IPB
تیر با مقطع ناودانی
مقطع I شکل ساخته شده
تیر ورق جوش شده
تیرهای لانه زنبوری
۳-۳-۲ اتصال تیر به ستون
۳-۳- ۳ اتصال لولا
۳-۳-۴ اتصال صلب
۳-۴ مهاربندی در قابهای فولادی
۳-۴-۱ نظامهای سیستم مهاربندی
۳-۴-۲ انواع سیسمتهای مهاربندی
۱- سیستم صلب:
۲- سیستم بادبندی
۳- دیوارهای برشی
۳-۴-۳ قابهای صلب
۳-۴-۴ محاسبه تعداد قابهای صلب مورد نیاز
۳-۴-۵ قابهای بادبندی
۳-۴-۶ طبقه بندی قاب‌های بادبندی بر روی پلان
۳-۴-۷ طبقه‌بندی سیستم بادبندی ارتفاع
۳-۴-۸ تأثیر سیستم مهاربندی عمودی بر روی فونداسیون‌ها
۳-۴-۹ بادبند X شکل
۳-۴-۱۰ بادبند V شکل
۳-۵ دیوار برشی
۵-۱ انواع قالب‌های دیوار
قالب‌های سنتی
قالب‌های پانلی (مدولار)؛
قالب یکپارچه (ویژه)
قالب بالا رونده
قالب‌های سنتی دیوار
قالب‌های پانلی دیوار
پانل‌های آلومینیومی
قالب‌های یکپارچه دیوار
۴- قالب‌های بالارونده
۳-۵-۲ بتن‌ریز دیوارهای برشی
۳-۶ سقف
۳-۶-۱ قالب‌بندی سقف
۳-۷ دیوار بتنی
۳-۷-۱ فونداسیون دیوار
۳-۷-۲ رامکا
۳-۷-۳ دیوار بتنی
۳-۸ زهکشی
۳-۹ میلگردها
۳-۱۰ تست جوش
۳-۱۱ ضد زنگ
۳-۱۲ شن و ماسه
۳-۱۳ سیمان
۳-۱۴ بلوکاژ
۳-۱۵ دیوار چینی
۳-۱۵-۱ آجر
۳-۱۵-۲ ملات
۳-۱۵-۳ نحوه‌ اجرای دیوارچینی
۳-۱۵-۴ هشت گیر
۳-۱۵-۵ لاریز
۳-۱۶ توری زدن اعضای فولادی
۳-۱۷ گچ و خاک
۳-۱۸ نصب پروفیل درب و پنجره


تعداد صفحات : 56 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود