دانلود مقاله سطوح و بافت

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله سطوح و بافت در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۷ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


سطوح و بافت
روش های زیادی برای ساخت و ساز سطوح و بافت های اشیاء وجود دارد . در مثال‌های زیر تکنیک های مهمی که در این کتاب توضیح داده شده است به تصویر کشیده پس قبل از اقدام به طراحی هر یک از آنها را بطور مجزا تمرین کنید و سپس به هنگام طراحی بر حسب مورد به آنها رجوع کنید .

تجسم ترکیب بندی :
در لغت نامه ها در مقابل واژه کمپوزیسیون آمده : «عمل ترکیب قسمتها و عناصر مختلف در مجموعه ای یکپارچه»
ترکیب بندی خوب برای هر طراحی الزامی است و طبیعت بیجان بهترین راه برای تمرین در بدست آوردن مهارت در چیدمان عناصر طرح در یک تصویر است . تلاش کنید تا به تعادل مطبوعی بین اشیاء برسید و با حرکت دادن و جابجا کردن آنها در صحنه ترکیب بندی «راحتی» بوجود آورید .

پرسپکتیو
اصول پرسپکتیو به ما کمک می کند تا اشیاء سه بعدی را درست طراحی کنیم . کلیه اشیاء و احجام در یک تصویر تابع این اصول هستند . به عنوان مثال میدانیم که اشیاء دورتر همیشه کوچکتر به نظر می رسند .
در اینجا دو نوع پرسپکتیو نشان داده شده که عبارتند از پرسپکتیو یک نقطه ای و پرسپکتیو دو نقطه ای . نقاطی که روی خط افق قرار دارند نقاط گریز نامیده می شوند و همراه برابر سطح دید ناظر هستند . در پرسپکتیو یک نقطه ای سطوحی جانبی به هم نزدیک همه به یک نقطه گریز رفته اند و در پرسپکتیو دو نقطه ای سطوح جانبی از هم دور شده اند وئ به دو نقطه گریز در طرفین رفته اند .

پرسپکتیو دو نقطه ای به شما این امکان را می دهد تا اشیاء را از روبروی یک زاویه آن طراحی کنیم . در بالا سطوح جانبی جعبه به اطراف متمایل شده اند و گوشه جعبه رو به ناظر قرار دارد . خطوط فرضی در امتداد سطوح جانبی دو نقطه گریز را تشکیل داده‌اند . وقتی جعبه بالاتر از سطح دید قرار می گیرد زیر جعبه دیده می شود وهنگامی که بر عکس در پائین تر از سطح دید قرار دارد بالای آن دیده می شود . سعی کنید یک جعبه را از زوایای دید مختلف مورد مطالعه قرار دهید و به تغییرات حاصل در پرسپکتیو آن توجه کنید. دقت کنید که تمام خطوط عمودی همچنان عمود باقی می‌مانند و متاثر از حالت پرسپکتیو جعبه نمی شوند .

همانطور که در این تصویر نشان داده شده اشیاء می توانند روی خط افق قرار گیرند . سعی کنید زوایای کتاب ها در تصویر سمت چپ را تغییر دهید و دقت کنید که نقاط گریز که نقاط گریز چگونه تغییر می کنند . نقاط گریز هر کدام آنرا در وضعیت پرسپکتیو خاص خود می‌نمایاند . شیوه طراحی از این کتابها می تواند در طراحی از سایر اشیاء مثل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد . برای تمرین ، تصاویری از روزنامه ها و مجلات را انتخباب و نقاط گریز آنها را ترسیم کنید . این کار به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که چگونه نقاط گریز را با خط افق مرتبط کنید .

انتخاب و چیدن طبیعت بیجان
در لغت نامه ها واژه طبیعت بیجان اینگونه توصیف شده : «تصویری متمرکز از اشیاء بیجان و ساکن» طبیعت بیجان یکی بهتری شیوه‌ها برای مطالعه و ممارست در طراحی است: ترکیب بندیها ، نورپردازی سایه ها ، پرسپکتیو و غیره . ابتدا کار خود را با طبیعت بیجان های با ترکیب بندی های ساده تر آغاز کنید و به تدریج ترکیب بندی های پیچیده تری را بکار بگیرند . عکس برداری از اشیاء و مطالعه از روی آن نیز بسیار سودمند است . (به تصویر زیر دقت کنید که چگونه در طراحی های صفحات ۱۸ تا ۲۱ ساخت و ساز شده است)

فرم های ساده
مدل خود را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهید ، و با خطوط کمرنگ و فرمهای خلاصه شده طراحی کنید به نحوی که بتوانید در مراحل بعد جزئیات بیشتری را به آن اضافه کنید . در تصویر زیر گلابی فقط با دو دایره یکی کوچک و دیگری بزرگتر طراحی شده است . وقتی فرمهای اولیه طراحی شدند ، شروع به سایه پردازی کنید در اینکار دقت کنید که حرکت ضربه های قلم در جهت فرم گرد و کروی گلابی باشد ، مثل طراحی پائین .

برای هلو و قطعه برش خورده آن ، طرح کلی آنرا مطابق مرحله A اجرا کنید . در مرحله B با افزودن خطوط کمکی بافت قسمت های هسته و سطح داخلی قسمت برش خورده را مشخص کنید . حال شروع به سایه برداری نمائید و با استفاده از ضربه قلم های قوس دار و بلند بافت خارجی پوست و تحدب آنرا مشخص کنید و سپس به جزئیات رو هسته و قسمت‌های داخلی کار را تکمیل نمائید .
برای طراحی فندق ، ابتدا از یک دایره و دو خط متقاطع استفاده کنید تا حجم مخروطی مراحل A و B را بدست آورید . سپس با افزودن خطوط کمکی مرز سایه ها و شیارهای روی بدنه فندق را مثل تصویر C انجام دهید .

برای سایه زدن فندق از خطوط نرم ، یکنواخت که در جهت طولی آن ترسیم شده باشند ، استفاده کنید . این ضربه قلم ها باعث نمایاندن حجم و جنسیت پوست فندق خواهد شد . در خاتمه ، نقطه هائی روی سطح آن اضافه کنید . توجه داشته باشید اگر در ریتم سایه روشن هائی که بکار می برید ، سایه جسم که روی زمین افتاده ، تیره‌ترین بخش طراحی شما باشد ، اینکار باعث می شود که طرح شما حالتی سه بعدی پیدا کند و جلوتر از سطح کاغذ با حالتی واقع گرایانه بایستد .
به سایه زدن ادامه دهید تا گیلاس در طراحی شما دارای سطح لطیفی شود برای لطیف‌تر شدن بافت گیلاس از گوشه های پاکن خمیری برای یکنواخت شدن سایه ها کمک بگیرید و لکه هائی که در ریتم سایه ها بوجود آمده اند را رفع کنید .
سپس با افزودن ضربه قلم های قوی در نقاط تیره و تغییر جهت آنها حجم سه بعدی و براقیت سطح گیلاس را بوجود آورید .

مایعات و شیشه
این نوع طراحی مستلزم تمهیدات بیشتری نسبت به طراحی قبلی است . این نوع طراحی باید روی مقوائی با سطح بسیار نرم اجرا شود . برای اغلب قسمت ها از مداد HB و برای سایه های تیره از ۲B استفاده کنید . یک مداد طراحی سه تخت نیز برای ایجاد بافت در پس زمینه مفید است .

در مرحله A ، فرم کلی لیوان ، مایع داخل آن و گل ها را طرح ریزی کنید . در مرحله B اندکی بیشتر وارد جزئیات شوید و سایه‌های مختصری در قسمتهای لیوان و مایع داخل آن بزنید . با صرف وقت و حوصله زوایای کناری و لبه ها را تمیز اجرا کنید .

در مرحله C ، با استفاده از مداد سرتخت زمینه پشت لیوان را تیره کنید . دقت کنید این نوع تیرگی ها که در پس زمینه طراحی از این نوع مدل ها استفاده می شود باعث برجسته نمائی طرح خواهد شد .

از این پیکان ها کمک بگیرید برای جهت ضربه قلم ها و به یاد داشته باشید که در قسمت هائی انعکاس و نقاط نورانی کاغذ را تمیز نگه دارید تا بتوانید نورها و جنسیت شفاف لیوان را بوجود آورید.

وقتی تمام مراحل به انجام رسید ، طراحی انجام شده خود ملاک نور و سایه ها خواهد بود چنانچه به هنگام سایه زدن ضربه قلم های شما لکه ایجاد کرده باشد آنها را بوسیله پاکن خمیری برطرف کنید و آخرالامر با نوک تیز مدادهای HB و ۲B جزئیات و ریزه‌کاریهای محسوس را تکمیل نمائید .


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 17

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط