صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » جدید  »  دانلود مقاله قیمومت بر صغار در حقوق فرانسه

دانلود مقاله قیمومت بر صغار در حقوق فرانسه

دانلود مقاله قیمومت بر صغار در حقوق فرانسه

دانلود مقاله قیمومت بر صغار در حقوق فرانسه

قیمومت بر صغار در حقوق فرانسه
حمایت از صغار و وضع قوانین مناسبی برای مواظبت و تعلیم و تربیت شخص و اداره اموال آنان امروزه مورد توجه قانونگذار و حقوقدانان است.
اطفال امروز گردانندگان چرخهای اجتماع فردایند و نباید از سرنوشت آنان غفلت کرد. پیشرفت هر اجتماعی منوط باین است که در راه تعلیم و تربیت و تامین خیر و صلاح کودکانه و نوجوانان خود بکوشد و بدین طریق افرادی با ایمان شایسته و کاردان برای اداره امور اجتماع درآیند بیار آورد.
عدم توجه به وضع کودکانه و نوجوانان و سهل انگاری در تامین منافع مادی و معنوی آنان مایه ضعف و انحطاط اجتماعی خواهد بود. پس حمایت از صغار و اخذ تدابیر لازم جهت تامین منافع آنان از وظایف مهم رهبران اجتماع است.
حقوق می تواند در زمینه حمایت از صغار نقش مهمی ایفا نماید قوانین و مقررات که وضع اطفال را در خانواده و خارج از آن مشخص می کنند و مواظبت شخص و اداره اموال صغیر را موافق مصلحت وی و اجتماع تامین می نمایند در این باب اهمیتی بسرا دارند.
اهمیت موضوع و فایده حقوق تطبیقی در این باب نویسنده را بر آن داشت که حمایت از صغار در حقوق فرانسه را مورد مطالعه قرار دهد باشد که قانونگذار ایران را در راه اصلاح قوانین راجع باین موضوع و توجه بیشتر بوضع صغار بکار آید.
نخست در نظر بود که موضوع از جهات مختلف بررسی شود و کلیه تاسیسات حقوق فرانسه که هدف آنها حمایت از صغار است مورد بحث قرار گیرد لیکن توجه بوسعت موضوع و مناسب نبودن تفصیل زیاد در این مقاله موجب شد که به بررسی قسمتی از این موضوع یعنی قیمومت بر صغار اکتفا شود.
مطالعه این مساله در حقوق فرانسه مخصوصاً از آن جهت سودمند است که قانونی در این کشور بتاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۶۴ به تصویب رسیده و در ۱۵ ژوئن ۱۹۶۵ بموقع اجرا گذاشته شده است این قانون مواد ۳۸۹ تا ۴۸۲ و بعضی مواددیگر قانون مدنی فرانسه را عمیقاً اصلاح و پاره ای ار نیز حذف کرده است. قانون مزبور که بقلم دو این پاریس نوشته شده علاوه بر اینکه اصلاحات اساسی و عمیقی در حقوق راجع بخ حجر و قیمومت فرانسه بعمل آورده است دارای عباراتی شیوا و رایست و از سبک قانون مدنی فرانسه (کد ناپلئون ) که اثری بس فصیح و بلیغ بشمار می آید پیروی کرده است.
سبک و جنبه ادبی قانون ۱۹۶۴ طع نظر از ماهیت و قواعد مندرج در آن مورد ستایش حقوقدانان واقع شده است.
در این مقاله نخست مفهوم صغیر و حدود حجر او در حقوق فرانسه بررسی می شود سپس قواعد راجع به قیمومت بر صغار در این حقوق مورد مطالعه قرار میگیرد.

بخش اول
مفهوم صغیر و حدود در حجر او
در حقوق فرانسه , صغیر کسی است که یسن بیست و یکسال تمام نرسیده باشد (ماده ۳۸۸ قانون مدنی فرانسه)
صغیر در حقوق فرانسه , مانند حقوق ایران محجور شناخته شده و اصولا از ااره امور مالی و غیر مالی خود و انجام اعمال حقوقی بدون دخالت نماینده قانونی خویش ممنوع است.
هدف حجر صغیر حمایت از اوست : چون قوای جسمی و روحی صغیر بعلت کم سن رشدکافی نیافته , آزاد گذاردن وی در اداره امور خودبضرر او تمام خواهد شد. قانونگذار فرض می کند که قوای انسان در سن معینی (۲۱ سال در حقوق فرانسه و ۱۸ سال در حقوق ایران) برشد کافی می رسد لذا این سن راسن کبر تلقی می کند و شخص را بمحض رسیدن باین سن از حجر خارج می کند و در اداره امور خویش آزاد می گذارد در حقیقت , حجر صغیر در درجه اول برای تامین منافع او تا حد زیادی طبیعی است .


تعداد صفحات : 78 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود