صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود مقاله مقایسه اقتصادی ایران و مالزی

دانلود مقاله مقایسه اقتصادی ایران و مالزی

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله مقایسه اقتصادی ایران و مالزی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله مقایسه اقتصادی ایران و مالزی

عنوان مقاله: مقایسه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه (ایران و مالزی)

توسعه اقتصادی فرایندی است که در آن یک جامعه از مرحله ای به مرحله بالاتری از پیشرفت اقتصادی می رسد.
این فرایند از طریق یک رشته تغییرات در ساختار اقتصادی و غالبا اجتماعی- که برای گذر از هر مرحله مورد مطالعه قرار میگیرد.به این ترتیب توسعه پدیده ای پویاست که به زبان و مکان معینی تعلق ندارد و مختص به جامعه ای خاص نیز نیست.
به طور کلی کشورهای جهان به دو دسته کشورهای در حال توسعه وتوسعه یافته تقسیم می شوند.که نامهای دیگری نیز استفاده می شود.از معروفترین آنها عبارتند از :کشورهای عقب مانده در مقابل کشورهای پشرفته ,کشورهای غیر صنعتی در مقابل کشور های صنعتی ,کشورهای فقیر در مقابل کشورها ی غنی, کشورهای جهان سوم در مقابل کشورهای جهان اول و دوم و … معیارهای سنجش و اندازه گیری توسعه اقتصادی:
۱٫درآمد یا تولید نا خالص ملی:به دلایلی این معیارها مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان قرار گرفت الف)نادیده گرفتن تغییر قیمتها ب)اثر رشد جمعیت را نادیده گرفته است ج)در آمد ناخالص ملی هزینه های جانبی که جامعه برای توسعه اقتصادی متحمل می شود را در نظر نمی گیرد مثل آلودگی هوا ,شهر نشینی د)هیچ بحثی از تزیع درآمد نیست .
۲٫درآمد نا خالص واقعی سرانه:در این معیار حالت(الف) مورد(۱)رفع شده است ولی محدودیت ها ی بعدی بر قدرت خود باقی است.
۳٫رفاه اقتصادی:این معیار نیز دارای محدودیت است تعیین معیارهایی برای اندازه گیری مصرف فردی به راحتی امکان پذیر نیست زیرا مصرف کالا و خدمات بستگی به رجحان و سلیقه فردی دارد.
۴٫شاخصهای کیفی:در این شاخص از(۷۳)شاخص جزیی اقتصادی اجتماعی استفاده شود.مثل:مصرف سرانه پروتیین و انرژی-امید زندگی-در صد ثبت نام کنندگان در مدارس به کل جمعیتو….

ویژگیهای کشورهای د رحال توسعه
۱٫پایین بودن سطح درآمد سرانه:بارزترین خصوصیت کشورهای در حال توسعه فقر عمومی بدلیل پایین بودن سطح در آمدها و نیز توزیع نا برابر د رآمدها در آن کشور است.که سطح زندگی اکثر مردم پایین است با مقایسه در آمد سرانه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می توان به اختلاف فاحش بین درآمد سرانه پی برد. مردمی که در کشورهای توسعه یافته هستند اغلب درآمد سرانه ای
معادل(۳۰۰۰۰)دلار در سال دارند در حالیکه در کشورهای در حال توسعه حدود(۴۰۰)دلار می باشد.وعمولا در کشورهای در حال توسعه غذا مهمترین جزء مصرف را تشکیل می دهد و حدود ۸۰% درآمد قابل تصرف تا مین غذا می شود در حالی که این رقم برای کشور های پیشرفته تنها معادل ۲۰% کل در آمد قابل تصرف است.
۲٫کشاورزی به عنوان مهمترین بخش ایجاد اشتغال:در کشورهای در حال توسعه بخش کشاورزی بزرگترین بخش اقتصادی است به طور متو سط ۳/۲ جمعیت یا بیشتر در مناطق روستایی سکونت دارد و شغل آنها اغلب کشاورزی است.چون در اکثر مواقع کشاورزی در این مناطق غیر تولیدی و غیر اقتصادی است.و این امر سبب شده تا میزان محصول و درآمد حاصله چندان بالا نباشد.
۳٫پدیده دوگانگی :دوگانگی اقتصادی عبارتند از وجود دو بخش پیشتاز غالبا دارای تغییر و تحولات سریع تکنولوژی بر درآمد زا است.قرار گرفتن این دو بخش در کنار هم سیستم اقتصاد ملی کشورهای در حال توسعه را می سازد .به عنوان مثال :وجود مزارع بزرگ و مکانیزه و کاملا صنعتی در کنار مزرعه های کوچک که با روش صنعتی شخم میزنند.یک نوع دیگر از دوگانگی ,دوگانگی مالی است.بخش پیشرفته با سیستم مالی و بانکی جا افتاده که سیستم بانکی نرخ بهره را کنترل می کند.در حالی که بخش سازمان نیافته که بیشتر در مناطق روستایی است نرخ بهره بیشتر تحت کنترل نزول خواران است.
۴٫کمبود سرمایه وکالاهای سرمایه ای:به اعتقاد بسیاری از اقتصادانان مهمترین عامل توسعه نیافتگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه کمبود سرمایه است.کمبود کالاهای سرمایه ای از قبیل ما شین آلا ت برای تولید از مشخصات کشورهای در حال توسعه است.نا کافی بودن سرمایه در کشورهای در حال توسعه ناشی از نا چیز بودن پس اندازها و پایین بودن درآمد نشات می گیرد,اکثر افراد با داشتن درآمدی که در حد بالایی نیست توان سرما یه گذاری ندارند ولی تصمیم به خرید کالاهای لوکس می کنند و این امر ما با التفا وت کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می شود چون در کشورهای توسعه یافته کالای لوکس برای آنها کالاهای عادی و یا ضروری است که هزینه بالایی برای آن نمی پردازند و این تفاوت سرمایه ای است .
۵٫ رشد بالای جمعیت : کشورهای در حال توسعه بالا بودن رشد جمعیت است . نرخ رشد جمعیت که ما با التفات بین نرخ زاد و ولد و نرخ مرگ و میر است در این کشورها در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار بالا است . که حتی با تولید بالا نیز با وجود رشد بالای جمعیت تولیدات توسط جمعیت بلعیده می شود در نتیجه هیچ بهبودی در شرایط زندگی عموم مردم حاصل نمی شود .
۶٫ نرخ بالای بیکاری :
۷٫ وابستگی به تجارت خارجی :

– ویژگیهای غیر مشترک در حال توسعه :
۱٫ شرایط طبیعی . جغرافیایی و جمعیتی : بعضی از کشورهای در حال توسعه از منابع زیر زمینی غنی برخوردار هستند . که از صادرات این منابع می توانند درآمد قابل ملاحظه ای بدست آورند . مثلا کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس در مقابل کشورهایی مثل بنگلادش .
۲٫ ساختار اقتصادی . اجتماعی . سیاسی فرهنگی متفاوت : اکثر این کشورها در گذشته تحت استثمار دولتهای خارجی بودند و در نتیجه ساختار فرهنگی اقتصادی و حتی سیاسی هر کدام تحت تاثیر کشورهای استعمارگر شکل گرفته مثل کشورهای تازه به استقلال رسیده آفریقایی که دارای پشتوانه فرهنگی قوی نیستند . و از طرف دیگر بعضی کشورها نیز هرگز مستعمره نبودند و دارای تاریخ و تمدن قدیمی می باشد مثل ایران و مصر به لحاظ اقتصادی نیز بین کشورها تفاوت وجود دارد . یا بعضی از کشورها مثل چین . سنگاپور . هند چنان منحول شدند که پیشرفتهای فنی و صنعتی بدست آورده اند . وجود این کشورها سبب شده تا بعضی صاحب نظران اقتصادی آنها را در بین صنعتی و پیشرفته مثل آمریکا . ژاپن . آلمان و کشورهای توسعه نیافته مثل افغانستان و غیره قرار دهند .

وزیر ارتباطات: از مالزی جلو زدیم
۲۱اردیبهشت ۱۳۸۶ – ضریب نفوذ اینترنت در سال گذشته با رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال ۸۴، به ۱۶ درصد رسید.
دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاح ۲۵۸ مقاله مخابراتی استان همدان، ضمن بیان این مطلب،‌ اظهارداشت: با توجه به رشد صورت گرفته و همچنین براساس آمار موجود،‌ ایران از نظر ضریب نفوذ اینترنت از کشور مالزی پیشی گرفته است.
وی، افزود: با تلاش صورت گرفته در سال گذشته، در ‌تمامی شهرها به غیر از هفت شهر که مشکل محلی دارند، واگذاری تلفن ثابت به روز شده است و تلاش می‌‏کنیم تا در سال جاری همه روستاهای کشور از ارتباطات مخابراتی بهره‌مند شوند.
سلیمانی، خاطر نشان کرد: دولت نهم در کارآمدی و بهره‌‏وری جدی بوده و سال گذشته توانستیم به دور از ریخت و پاش و علی‌رغم تورم و افزایش دستمزدها، شاهد ‌۳۱ درصد کاهش هزینه‌‏ها در شرکت مخابرات استان خراسان باشیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ وی تاکید کرد: بهره‌‏برداری از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و همچنین افزایش دو برابری امکانات با کمترین هزینه،‌ نشان از کارایی بالای خانواده ارتباطات دارد.
وی، افزود: دولت نهم از شعار پرهیز می‌کند و رشد ۷ درصدی اقتصاد کشور،‌ نشان از یک جهش بزرگ دارد، ‌به گونه‌‏ای که عملیات عمرانی انجام شده در سال گذشته شاهد رشد ۵/۲ برابری نسبت به سال ۸۴ بوده است.


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,