صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » آمادگی دفاعی  »  دانلود مقاله کامل در مورد بسیج

دانلود مقاله کامل در مورد بسیج

دانلود مقاله کامل در مورد بسیج

دانلود مقاله کامل در مورد بسیج

بسیج دانش آموزی
یک نهاد آموزشی است که با برنامه های مدون و ایجاد پایگاه های علمی سعی دارد گام موثری در ارتقای توان علمی دانش آموزان داشته باشد. بسیج، عبارت است از مجموعه ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور، جمع شده اند. بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می شوند؛ مجموعه ای که دشمن را بیمناک، و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می کند . معنای بسیج این است.

بسیج
بسیج در حقیقت، مظهر یک وحدت مقدس، میان افراد ملت است. همه میدانهائی که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدانهائی ملی است؛ میدانهای مربوط به همه ملت است، هیج وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی نیاز نیست. بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلندکردن کشور و ملت است. امروز سازماندهی بسیج در سراسر کشور، بسیار وسیع است؛ اما این سازماندهی، یقینا از این گسترده تر خواهد شد، و با یک دید وسیع که نگاه کنیم، همه انسانهائی که این خصوصیات را دارند، در واقع جزء بسیجند. درحقیقت همه انسانهای مومن، آگاه، بصیر، عاشق، متعهد، علاقه مند و آماده به کار، در هر میدانی از میدانها هستند که برای ملت مفید است،جزو بسیجند.
لذا بسیج، یک نام مقدس است. همه آحاد ملت، بخصوص اعضای بسیج، بسیج دانش آموزی، دانشجوئی، کارگری،صنفی و عشایری، یگانهای گوناگون بسیج و کسانی که جزو سازمان بسیج نیستند و در واقع جزو بسیجند، همه و همه در پای انجام تکلیف، حاضر و آماده باشند، خودشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی آماده کنند. دفاع هم همیشه، با آلات قهریه نیست، با مشت نیست، با تفنگ نیست، گاهی دفاع با فهمیدن است. گاهی دفاع از حقیقت، با حضور در جائی است. شاید یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد، این بود که ذهنها را باز کرد، ذهنها را سیاسی کرد، چشمها را باز کرد، و همه را با مسائل کشور آشنا کرد. این آشنائی، این بصیرت، باید روز به روز بیشتر و زیادتر بشود. اگر این بشود، دشمن هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.

فرمایشات حضرت امام خمینی «ره» در مورد بسیج
« ارتش بیست میلیونی (بسیج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است.»
« ائمه ما با همان دید الهی که داشتند ، می خواستند که این ملت ها را با هم بسیج کنند از راههای مختلف ، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.»
« مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد.
« اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدمات دفاع هم باید عمل شود … اینطور نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم.»
« ارتش بیست میلیونی (بسیج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است.»
« بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.»
« بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.»
« بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد»،
« بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام ونشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند.»
« سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی »
« اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند، بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد .»

بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد بسیج
بسیج یعنی حضور بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.

بسیج یعنی ایمان عاشقانه
علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

بسیج یعنی پاک ترین انسانها
بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. … مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند…بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است…بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

بسیج یعنی حرکت
بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

بسیج یعنی قدرت
این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است…بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.

بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه
اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

بسیجی یعنی مغز متفکّر
بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.

بسیج یعنی آبادانی
امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد……امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. …. فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.

بسیج یعنی ارزش
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. … همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا می‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.

بسیج یعنی الگو
شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

بسیج یعنی سعادت ابدی
روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست – به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی یک فرهنگ
بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مى‏تابد و انسان را مجذوب مى‏کند. به‏هرحال، بسیج یک فرهنگ است؛ بسیج، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعه‏ى ماست…شما آن نسلى هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‏ى این کشور را – صد سال، دویست سال یا بیشتر – تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تکیه به هدایت الهى و اعتماد به کمک الهى، قواره‏ى اصلى بسیج است؛ این یک فرهنگ است. اگر این‏طور حرکت کنیم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همه‏ى خلایق است؛ به شرطى که خودشان را آماده‏ى دریافت این کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از این میوه استفاده کنند؛ این، در اختیار همه است.

بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى
بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالش‏هاى حیاتى و اساسى. میدان‏ها و چالش‏هاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکى از موارد به میدان آمدن است. آن وقتى هم که هویت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مى‏گیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشه‏دار یک ملت اهانت مى‏شود و آن را تحقیر مى‏کنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزیده‏ى یک ملت احساس مى‏کنند از غافله‏ى دانش عقب مانده‏اند و باید علاجى بکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پایه‏هاى یک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهه‏هاى فکرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن می ‏آیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشه‏ى خود جدا کنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است. همه‏ى اینها انسانهایى را مى‏طلبد که نیاز را احساس کنند…تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز کردن میدان‏هاى تازه‏ى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه‏ى میدان‏ها، و همتها را بلند کردن به‏دست مى‏آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى که غیرت دینى و دانایىِ فکرى و نیازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان می ‏شود.
اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفى کنیم، باید بگوییم: بسیج، عبارت است از مجموعه‏اى که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده‏به‏کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالى این ملت و براى به کمال رساندن و به خوشبختى نائل کردنِ این کشور، جمع شده‏اند
. بسیج، عبارت است از تشکیلاتى که در آن، افرادِ متفرّق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم و به یک گروه آگاه، متعهّد، بصیر و بیناى به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل مى‏شوند؛ مجموعه‏اى که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع مى‏کند. معناى بسیج، این است.
بسیج، یکى از برکات انقلاب و از پدیده‏هاى بسیار شگفت‏آور و مخصوص این انقلاب است؛ این هم یکى از آن گنجینه‏هاى معنوى بى‏پایانى است که امام بزرگوار ما با دید الهى خود و با حکمتى که خداى متعال به او ارزانى کرده بود، براى کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.
بسیج در حقیقت، مظهر یک وحدت مقدّس، میان افراد ملت است.
. همه میدانهایى که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدانهاى ملى است؛ میدانهاى مربوط به همه ملت – مثل میدان دفاع مقدّس، میدان سازندگى و خدمات عمومى – است. هیچ‏وقت کشور، از یک مجموعه عظیمى که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بى‏نیاز نیست.
. بسیج، به جوانان اختصاص ندارد؛ جوان و پیر، دوش به دوش در آن حرکت مى‏کند. پدر و پسر با هم مى‏آیند. امروز با هم هستند. بسیج، اختصاص به مردان ندارد؛. نام و نشان در آن نقشى ندارد؛ مسؤولیت مطرح است. هر وقت که کشور گره‏اى داشته باشد، آن سرانگشتى که در درجه اوّل باید آن گره را باز کند، نیروى عظیم بسیج مردمى است.
علّت این‏که در کشور ما بسیج این‏طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است
بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهى و مجاهدت و آمادگى کامل، براى سربلند کردن کشور و ملت است.
بسیج، یک حرکت بى‏ریشه و سطحى و صرفاً از روى احساسات نیست. بسیج یک حرکت منطقى و عمیق و اسلامى و منطبق بر نیازهاى امروز دنیاى اسلام و – به طریق اولى‏ – جامعه اسلامى است.
کسى خیال نکند که بسیج، یک حاشیه است و ملت و دولت و حکومت، به راهى مى‏روند و بسیج هم در کنارى نشسته و به خود مشغول است؛ خیر. «بسیج» متنِ حرکت نظام است. همه باید بسیجى باشند. دولت و مسؤولان هم باید بسیجى باشند و بحمداللَّه هستند. بسیارى از بلند پایگان و مسئوولان برجسته کشور، حقیقتاً بسیجى و داراى فرهنگ و عقاید و حرکت بسیجى هستند.
بسیجى کسى است که براى ارزشهاى اسلام، اهمیت قائل است و معتقد به خدا و خاضع و خاشع در مقابل پروردگار عالمیان است.
بسیجى بلندهمّت است. خواسته ‏هاى او بزرگ و در حدّ اعتلاى کشور است. خواسته او، نجات همه آحاد بشر و رفع فساد و فقر و تبعیض و بى ‏عدالتى و سلطه دشمن است.
فرهنگ بسیجى، فرهنگ معنویّت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگى و اسیر خواستهاى حقیر نشدن است

ویژگی بسیج
بسیج نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى یک ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرک، همراه با معنویت و همراه با اخلاص.(۲/۶/۸۴ ستاد نمسا)
بسیج حجم پر کیفیت عظیمی از نیروهاست با تنوع و همه جانبه گی زیاد. .(۲/۶/۸۴ ستاد نمسا)
بسیج حقیقتی شبیه افسانه هاست. .(۲/۶/۸۴ ستاد نمسا)
بسیج برای جوانان شور آفرین است برای دوستان امید آفرین و برای دشمنان بیم آفرین است. .(۲/۶/۸۴ ستاد نمسا)
بسیج یعنى حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهى؛ احساس آمیخته‏ ى با عقلانیت؛ حرکت و عمل آمیخته‏ى با مبناى فکرى؛ عمل‏گرایى همراه با آرمان‏گرایى و دیدن افق‏هاى دوردست؛
مکتب بسیج ، مکتب مجاهدت معنوی و مخلصانه است.(۲/۶/۸۴)
در حقیقت بسیج یک فرهنگ و یک حرکت فرهنگی است. فرهنگ بسیجی یعنی چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی آن را آرزو می کنیم. (۸/۹/۷۴)

گستردگی بسیج
دامنه‌ بسیج‌ خیلی وسیع تر از نیروی مقاومت بسیج است، کشور به نیروی مقاومت بسیج نیاز دارد، اما به بسیج عظیم مردمی در همه میدان های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ( آن وقتی که لازم باشد) نظامی نیز نیازمند است. (۲۱/۸/۸۰)
بسیج مرز صنفی و مرز جغرافیایی و قومی نمی شناسد، همه اقوام ایرانی، همه اصناف گوناگون ملی در سطوح مختلف فکری از انسان های نخبه برجسته ممتاز در میان اهل علم و دانشجویان تا جوان های فعال و پرشور صحنه های دیگر، همه در بسیج جمع اند. (۲/۶/۸۴ ستاد نمسا)
بسیج در واقع یک حرکت گسترده مردمی، خیلی ها ممکن است داخل نیروهای بسیج و گردان های مقاومت و نیروی مقاومت سپاه هم نباشند اما در دل بسیجی باشند

کارکردهای بسیج
نیروی مقاومت بسیج با فعالیت وابتکار وحضور خود ،مانند لوکوموتیوی است که قطار عظیم بسیج ملت ایران را به پیش می راند . (اردوی رزمی – فرهنگی علویون ۲۱/۸/۸۰)
وظیفه نیروی مقاومت بسیج ،الگو شدن برای همه جوانهای بسیجی در کشور است جوانی که در نیروی مقاومت بسیج به عنوان یک نیروی بسیجی ،خود را خدمتگزار اهداف انقلاب وآرمان های اسلامی می داند ،باید آنچنان خود را بسازد که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کند ،سازندگی علمی ،اخلاقی ،معنوی ،فکری ،سیاسی داشته باشد .(۲۱/۸/۸۰)
بسیج برای نهضت های آزاددیبخش در جهان مثل فلسطین ولبنان نقش الگو دارد . (۲/۶/۸۴)
برای بیداری جوانان دانشجو در سرتاسر دنیای اسلام ،این الگو گیری از بسیج است . (۲/۶/۸۴)
بسیج یک سازمان مشخص رزمی مثل دیگر سازمان ها نیست .بسیج یعنی متن ملت وهمه آحاد مومن ویک حقیقت گسترده در تمام زوایای جامعه .(۸/۹/۷۴)
بسیج متن حرکت نظام است .

ویژگی های بسیجی
هرکس که دردل برای سرنوشت خود ،سرنوشت این ملت وآینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی است که برای استقلال وهویت ملت خود ارزشی قائل است ،آن کسی که از تسلط قدرت های بیگانه بیزار است ،آن کسی است که برایش آینده کشور و این ملت وآینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود ،آن کسی که از رنج های ملت فلسطین دلش خون است … آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند وخودشان در قله کمال قرار بگیرند ،آن کسی که این احساسات واین درک ها را دارد وحاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است .
یک سیاستمدار بسیجی ،یک نظامی بسیجی ،یک دانشجوی بسیجی ،یک روحانی بسیجی ،یک کشاورز بسیجی ،یک کارگر بسیجی ،یک محقق دانشمند بسیجی،یک استاد بسیجی ،ازهمه قشرها یکی بسیجی آن کسی است که مقدورات وامکان خود را در راه هدف های عظیم این ملت به میدان می آورد ،خود را سهیم می کند ،خود را مسئول می داند .


تعداد صفحات : 455 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود