صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت  »  دانلود گزارش کارآموزی زهکشی و بهسازی خاک

دانلود گزارش کارآموزی زهکشی و بهسازی خاک

دانلود تحقیق و مقالات رشته کشاورزی و زراعت با عنوان دانلود گزارش کارآموزی زهکشی و بهسازی خاک در قالب ورد و پی دی اف و قابل ویرایش و در ۵۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


مقدمه:
تولید فراوان خوار‌وبار و فرآورده‌های کشاورزی در بخشهایی از کره زمین و نیاز نومیدانه به آن در بخشهای دیگر، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ویژه‌ای پدید آورده است. به طوری که نه تنها سرنوشت سیاسی ـ اقتصادی کشورهای نیازمند به وسیله کشورهای صنعتی رقم می‌خورد، بلکه زندگی روزمره مردم سرزمینهای وابسته نیز به تصمیماتی بستگی یافته که در کشورهای سلطه‌گر گرفته می‌شود.
تقسیم جهان به اکثریت نیازمندان و گرسنگان مصرف کننده و اقلیت تولید کننده مواد غذایی، گسترده شدن هر روزه فاصله ناپیمودنی تولید و انباشت انبوه فرآورده‌های کشاورزی از سویی و فقر پایدار از سوئی دیگر، به فاجعه‌ای آن چنان دردناک انجامیده، که بحران ناشی از آن، بازتابهای عمیقی را در در سراسر جهان به وجود آورده و پیامدهای نگران کننده‌ای به بار خواهد آورد.
))شورای جهانی تغذیه وابسته به سازمان ملل(( در گزارشهای سال ۱۹۷۴ و ۱۹۸۱ اعلام می‌کند که ۶۵ کشور جهان سوم تا پایان قرن بیستم از تغذیه مردم خود کاملاً ناتوان خواهند شد، همین گزارش می‌افزاید: «هم اکنون در جهان، ۲۰۰ میلیون کودک کمتر از ۵ سال، از سوء تغذیه و گرسنگی رنج می‌برند.
طبق ارقام هراس آوری که در »کنفرانس روز جهانی تغذیه» (اکتبر ۱۹۸۱) اعلام شد، در هر ۲ ثانیه یک کودک بر اثر گرسنگی تلف می‌شود و تنها در امریکای لاتین سالانه یک میلیون کودک جان خویش را به دلیل گرسنگی از دست می‌دهند.بدین سان در حالی که جهان پیشرفته با مسایل مازاد تولید خویش روبرو است، بی‌غذایی و بدغذایی در کشورهای جهان سوم، به شکار مرگبار انسانها ادامه می‌دهد. در جهانی که اجساد باد کرده کودکان آسیایی و آفریقایی که از گرسنگی، به مرگی دردناک مرده‌اند حتی در شهرهای بزرگ کشورهای عقب افتاده، منظره‌ای عادی و معمولی است، در جهانی که بی‌غذایی و سوء تغذیه داغ خویش را بر چهره ملل کشورهای جهان سوم نقش کرده است و انواع بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی، همراهان جدایی ناپذیر انسان گرسنه شده‌اند، ایالات متحده امریکا با مشکل تولید اضافی غلات روبرو است.
پژوهشهای علمی نشان می‌دهد، که از سال ۱۹۳۱ تا کنون مقدار غذای سرانه نه تنها افزایش نیافته، بلکه طی دهه گذشته کاهش هم یافته است.
تا دو قرن پیش و قبل از بهره‌گیری از نتایج انقلاب صنعتی دوم در کشاورزی، بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی، خود، تولید کنندگان اصلی و صادر کنندگان محصولات کشاورزی اعم از غذایی و صنعتی بوده‌اند. از قرن ۱۵ تا اواخر قرن نوزدهم میلادی سیاست استعماری کشورهای اروپای غربی بر این بود که کشورهای زیر سلطه آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین، به امر کشاورزی تک پایه‌ای اشتغال داشته و اروپای غربی به تولید صنعتی بپردازد. این تقسیم کار جهانی، کشورهای زیر سلطه را به تولید کنندگان محصولات کشاورزی تبدیل کرد، به این ترتیب، کشورهای زیر سلطه نه تنها مواد غذایی مورد نیاز دنیای صنعتی آن روزگار را تأمین می‌کردند، بلکه تولید کننده مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی اروپای غربی نیز بوده‌اند.
اگر هدف خودکفایی کشاورزی باشد ، تأمین آن جز از طریق افزایش سطح زیر کشت ویا افزایش عملکرد و یا هر دو ، امکان پذیر نیست و جهت دست یابی به این آرمان ،اجرای شبکه های زهکشی در صورتی که سایر عوامل تولید در موقعیت بهینه و مطلوبی
باشند ، به این هدف کمک می کند ولی در صورتی که زهکشی را بدون توجه به سایر عوامل تولید مورد توجه قرار داده و چنان پنداریم که کمبودها و نواقص و معایب سایر عوامل نیز با گذاردن چند تمبوشه درخاک بر کنار می شود ،اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم .
بنابراین طرح زهکشی هنگامی موفق خواهد شد که بخشی از یک طرح توسعه کشاورزی ویا توسعه اقتصادی باشد .

اثرات جهانی بهسازی خاک در توسعه کشاورزی و محیط زیست
با آغاز قرن بیستم، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای صنعتی دنیا با بکارگیری دست‌آوردهای علمی و فنی به انقلاب بزرگ در زمینه روشهای کشت و بهره‌برداری از زمین دست زدند، تحول و تکامل بزرگ تکنولوژیک در زمینه ساخت ماشین‌آلات کشاورزی، گسترش و توسعه روشهای علمی مبارزه با آفتهای نباتی، تولید و مصرف انواع کودهای شیمیایی و به طور کلی دگرگونی و تحول بنیادین در تولید کشاورزی، بهره‌وری کار و زمین را به آنچنان سطحی ارتقاء داد که شاید بزرگترین پیشرفت بشر در تاریخ اقتصادی باشد . اما کشورهای زیر سلطه که از نظر علمی و صنعتی عقب افتاده بودند، به تدریج از تولیدکنندگان فرآورده‌های کشاورزی، به مصرف کنندگان آن تبدیل شدند، بدین سان اروپای شرقی، امریکای لاتین و برخی از کشورهای آسیایی از جمله ایران، که پیش از جنگ جهانی دوم صادرکنندگان مواد غذایی بودند، به وارد کنندگان و خریداران این محصولات تبدیل شدند.
پژوهشهای کنفرانس «بررسی غذا» در اکتبر ۱۹۸۱ نمایانگر آن است، که در طی دهه گذشته ذخایر مواد غذایی موجود برای مصرف در مواقع ضروری، به میزان بیش از دو سوم کاهش یافته است. ذخایر خواروبار که در گذشته معادل ۸۰ روز آذوقه بوده، اینک به ۳۰ روز رسیده است. تجزیه و تحلیل وضع کلی خواروبار در سطح جهانی نشان می‌دهد که اگر گرایش کنونی همچنان ادامه یابد میزان خواروبار و فرآورده‌های کشاورزی به شدت کاهش یافته و فقر و گرسنگی را در پی خواهد داشت .
با افزایش مداوم جمعیت و بهبود نسبی سطح زندگی در پاره‌ای از نقاط جهان، نیاز به مواد غذایی روز بروز و با سرعتی شگرف افزایش می‌یابد. از آنجا که زمینهای قابل کشت کره زمین محدود است و گسترش آن متناسب با افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان مصرف مواد غذایی، امکان‌پذیر نیست، ضرورت بهره‌برداری بیشتر از اراضی موجود برای ادامه نسل بشر بیش از پیش احساس می‌شود و باعث توجه روزافزون جهانی به تولید هرچه بیشتر فرآورده‌های غذایی به منظور رفع گرسنگی و تامین نیازمندیهای غذایی جامعه بزرگ مصرف‌کننده ، جهاد عظیمی را در سراسر عالم، در زمینه‌های دایر کردن زمینهای بایر و افزایش سطح کشت و بالا بردن میزان بهره‌دهی واحدهای کشاورزی ، سنن توسعه مکانیزاسیون کشاورزی،‌ حاصلخیزی خاک، اصلاح بذر، تهیه بذرهای مقاوم، تحول سیستم آبیاری، مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی، مبارزه با علفهای هرز، زهکشی و بهسازی خاک و غیره که همه شاخه‌هایی از کشاورزی هستند برانگیخته است.
خورشید پدر حیات است و زمین مادر آن. خاک پستان زمین است و آب خون آن. محصولات کشاورزی شیر زمین هستند. زمینیان شیر خاک می‌خورند و در زمین می‌زیند . این حقیقت هستی ماست.
انرژی خورشید منشاء حیات در زمین است. استمرار تابش آن لازمه بقاء حیات است. گیاهان عامل جذب، تبدیل، ذخیره و انتقال این انرژی به حیوانات هستند. انسان به عنوان جزئی از عالم حیوانی، علاوه بر بهره‌گیری مستقیم از خورشید، از هر دو منبع گیاهی و جانوری نیز بهره‌برداری می‌کند. خاک بستر رشد گیاه است ، بی ‌خورشید حیات وجود ندارد و بی‌خاک، زندگی متصور نیست. خورشید را نمی‌توان کاری کرد، ولی نابودی خاک، نابودی محیط زیست انسان است.
تخریب محیط طبیعی زیست انسان که خاک عمده‌ترین قسمت آن است و عدم توجه به تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک که عامل اساسی کشاورزی و تغذیه و تأمین امکان زیست انسان است، به دوراز آینده‌نگری است. سالیانه میلیونها تن خاک‌ را آب و باد با خود برده و به کویرها، دریاها و اقیانوسها می‌سپاردو به این ترتیب میلیونها هکتار از اراضی کره زمین حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد.
زمینهای بسیاری به شوره‌ زار تبدیل گشته و یا باتلاقی می‌شوند. مصرف بی‌رویه و غیر بررسی شده آبهای آبیاری، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و بیماریهای گیاهی، خاکهای بسیاری را آلوده ساخته و از قدرت حاصلخیزی آنها می‌کاهد. تکثیر عوامل بیماری‌زا در اثر کشتهای متوالی و بی‌تناوب و عدم رعایت اصول به زراعی و بهداشتی خاکهای بسیاری را عملاً غیرحاصلخیز می‌نماید.
خاک، محصول مشترک عملکرد عوامل مختلف طبیعی در طی اعصار و قرون متمادی و حاصل کارکرد دراز مدت و توأمان این عوامل است. خروج خاک از چرخه بهره‌برداری و انتفاع انسان، زیانی است که به سهولت و در کوتاه مدت قابل جبران نیست و بیشتر در اختیار طبیعت است. ولی حفاظت از خاک و افزایش ظرفیت باروری آن در توان انسان امروز بوده و سرنوشت انسان با سرنوشت خاک پیوندی عمیق و همه جانبه دارد. اندیشیدن به خاک اندیشیدن به سرنوشت انسان وسلامت خاک، سلامت انسان است.
به طور کلی، در این مقطع زمانی که در سطح جهان ، موضوع توسعه پایدار به میان آمده و در درون کشور نیز کوشش دولتمردان در راستای تأمین خودکفایی کشاورزی است اهمیت آبیاری و زهکشی به روشنی مشخص می شود .
هدف خودکفایی کشاورزی نیز جز از طریق افزایش سطح زیر کشت و یا افزایش عملکرد و یا هر دو، امکان‌پذیر نبوده و جهت دستیابی به این آرمان، اجرای شبکه‌های زهکشی در صورتی که سایر عوامل تولید در موقعیت بهینه و مطلوبی باشند، به این هدف کمک می‌کند.


تعداد صفحات : 56 | فرمت فایل : WORD,PDF

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود