مقاله روش جدیدی در طرح اختلاط بتن روان با استحکام متوسط و محتوای کم سیمان

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود روش جدیدی در طرح اختلاط بتن روان با استحکام متوسط و محتوای کم سیمان در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


روش جدیدی درطرح اختلاط بتن روان بااستحکام متوسط ومحتوای کم سیمان
چکیده :
تقاضای بازار برای بتن با استحکام متوسط ( Mpa 35-28) وکارائی بالا بخاطر امتیاز های کیفی آن و حرفه ای که از نظر هزینه های تولید در بر دارد . به تازگی روبه افزایش نهاده است مقاله حاضر شیوه تعیین اختلاط جدیدی را در تهیه این نوع بتن روان سیال اختصاراً که دارای استحکام متوسط بوده و سیمان محتوای آن نیز پایین باشد پیشنهاد می نماید روش پیشنهاد شده در ابتدا مولفه میزان فشردگی را ( یا فاکتور تراکم را ) که نشان دهنده میزان منافذ موجود در بتن می باشد تعیین می کند سپس با چسب یا خمیر سفت کننده بتن ( چسب یاخمیر هم بند ) که حاوی گرد فضولات پنبه GGBS, FA می باشد منافذ یا فضاهای خالی بین ذرات بتن را طوری پر می کند که بتن تهیه شده کارایی و مقاومت دلخواه را پیدا می کند . آزمایشاتی در مورد روانی بتن، جریان روانی و قدرت تراکم پذیری به اجرا در آمده اند . ونتایج حاصل از این آزمایشها حاکی است که با اتخاذ این شیوه می توان با موفقیت به بتنی روان (FC) و با مقاومت متوسط دست یافت .
اختلاط های بتنی که به یاری شیوه مطرح در این مقاله طراحی می شود نیاز به میزان کمی سفت کننده دارند بهمین دلیل بسیار اقتصادی هستند .

۱- پیش در آمد
امروزه بتن ماده ساختمانی غالب و با تولید سالیانه بیش از ۵/۴ میلیارد تن متریک است {۱} لیکن بتن عادی که میزان آب موجود در آن زیاد و کارایی آن پایین است و هم در کار با مشکل روبروست و هم دوام کمتر دارد کار کردن با آن در محل مورد نیاز به صرف انرژی و کار زیادی نیاز دارد . در مواردی ، سوراخ سوراخ شدن ، کشته شدن سیمان ویا از هم جدا شدن قسمت های مختلف بتن ممکن است رخ دهد . برای حل این گونه مشکلات به تازگی بتن های با کارایی زیاد ودوام زیاد ، نظیر بتونی با توان اجرایی بالا high- performance ( اختصارا )HPC وبتن خود متراکم شونده با استفاده از ماده ( SP) Superplasties تولید شده اند ، اما فعلا این گونه بتن ها گران تمام شده ونیاز به اعمال کنترل کیفی شدید و فشرده دارند . {۶،۲} مشکل دیگری که در تولید اختلاطهای بتن جدید نهفته است مشکل آلایندگی آنهاست . در خلال مراحله تولید سیمان( پودر سیمان ) گازهای زیان آوری مانندN02 , S02 CO2 و گرد غبارهای ناشی از آسیاب کردن در فضا تخلیه می شوند . انرژی موجود در سیمان و سنگ دانه های بتن حدود ۱۳۰۰ و ۸ کیلوات ساعت در بتن است . {۱} از این رو کاهش دادن میزان سیمان در بتن به شکل استفاده از نسبت های مناسبتر مخلوط سیمان و سنگ ریزه و نیز کاربرد فراورده های جانبی مختلفی نظیر گرد وفضولات پنبه (FA) و در سرد گرانوسونه ته کوره تهیه ( سنگ ریزه های بین ریل های راه آهن ) با علامت اختصاری GGBS واجد اهمیت است . ودر کل به نحوه موثری موجب توسعه پایدار در این امر خواهد شد { ۷،۸} .
بهمین دلیل تولید بتنی روان با استحکام متوسط (FC) ویا تولید بتن با کارائی بالا که حاوی سیمان کمتر مواد جایگزین سیمان GGBS, FA بالاتری باشد روش اقتصادی در تولید بتن محکم وبا دوام بشمار می رود .
اسلوب هایی نیز برای تعیین آمیخته های سیمان وسنگ ریزه نظیر آنچه توسط کمیته ACI {9} برای تهیه بتن با استحکام متوسط عنوان شده اند وجود دارد اما اینگونه روش ها برای تعیین نسبت مواد تشکیل دهنده در بتن های با کارایی زیاد مناسب نمی باشند . الگوهای بسیاری برای اختلاط مواد جهت تهیه بتن که مبتنی بر مفروضات مختلفی هستند جهت تهیه بتن های کارایی زیاد نظیر بتنHPC توسط Metha و AiTcin{ 2} آزمایشگاه مرکزی پل ها وجاده ها lcpc {11} این آزمایشگاه فرانسوی است واسم آن دقیقا از روی اسم فرانسوی ترجمه شده در فارسی به پل ها وجاده ها راه وساختمان یاعمران گفته می شود ) .
موسسه تحقیقات سیمان وبتن سوئد CBI {12} وبا هارات کومار وهمکاران وی {۱۳} پیشنهاد شده اند تاکنون چنین به اثبات رسیده که اینگونه روش ها تا آنجا که به کاربرد منحصر بفردی که برای آن طراحی شده اند مربوط می شود موفقیت آمیز بوده اند اما هنگامی که این شیوه ها برای تولید بتن با استحکام متوسط (FC) بکار گرفته شوند اغلب منجر به استفاده از مقادیر زیادی چسب ( خمیر = سیریش ) ۱ برای تهیه این قبیل بتن ها می گردند . بهمین خاطر است که اینگونه بتن ها نه دیگر اقتصادی ونه دیگر با دوام هستند .
مقاله پیش روی شما روش تعیین اختلاط تهیه بتنی ، با قدرت استحکام متوسط
( FC) وسیمان کم را پیشنهاد می کند پس از ارائه ملاحظات کلی روش های عملی محاسبه نسبت های این اختلاط در پیش گذاشته خواهند شد ، محاسبات یک نمونه از این بتن ونیز آزمون های مربوط به تایید صحت و اعتبار اینگونه محاسبات در دنبال خواهد آمد سرانجام تاثیر مؤلفه های مختلف برکارائی ومقاومت بتنی به بحث گذاشته خواهند شد .

۲- ملاحظات کلی
بتن را می توان ماده ای با دو جنبه در نظر آورد سنگ ریزه ها ( شن وماسه ) وچسب ( سیریش = خمیر ) هدف از طرح بهینه اختلاط در بتن ، یافتن نسبت بهنیه هر یک از مواد اولیه تشکیل دهنده بتن است به نحوی که نیازهای مصرف کننده (مشتری) را با نظر داشتن کارائی ، استحکام دوام به هزینه های تولید ، اکولوژی (بوم‌شناسی ) بر آورده سازد . در خصوص بتن FC اغلب اوقات تایین نقطه نظرات مصرف کننده در زمینه کارایی بتن بسیار مشکلتر است تا استحکام آن از همین روست که روش پیشنهادی برای تهیه این نوع بتن ، بدواً با تعیین میزان شن وماسه در آن آغاز می شود زیرا این از مهمترین پارامتردر کارایی بتن است ، کارائی بتن را می توان با مؤلفه مقاومت به فشار ( به هم فشردگی ) مشخص کرده که در این بررسی با نسبت توده سنگ ریزه ها در وضعیت محکم فشرده شده به وضعیت آزاد ( شل = رها ) تعریف شده است .
بعنوان مواد جانبی GGBS, FA در بسیاری کشورها به وفور یافت می شود وثابت شده است که این دو کارائی ودوام بتن را از حیث اقتصادی واکولوژیک بشکل قابل توجهی بهبود می بخشد از همین جهت است که در متدهای پیشنهادی میزان زیادی از مواد GGBS, FA بمصرف می رسند . چون واکنش Pozzolanic این مواد بسیار کندتر است تا جذب آب بوسیله سیمان { ۱،۸} نقش در آنها در استحکام فشردگی بتن در مقام مقایسه با سیمان در درجه دوم اهمیت است بخصوص استحکام فشردگی بتن پس از ۲۸ روز که زمان تعیین میزان بهم فشردگی بتن با مقاومت عادی تعیین شده است بنابراین در روش پیشنهادی پودر سیمان بعنوان تامین کننده درجه اول استحکام فشردگی بتن مدنظر است حال آنکه GGBS, FA تامین کننده کارایی بتن محسوب می گردد آنقدر می باید به مواد GGBS, FA آب اضافه نمود تا رقّت آنها به حد رقّت چسب ( خمیر ) سیمان برسد .

۳- اقدامهای عملی روش پیشنهادی
تفکر اصلی در روش پیشنهادی در این امر نهفته است که مقادیر بهینه چسب هم بند را با فضاهای خالی موجود درقالب سنگ ریزه ها وشن وماسه که بطور آزاد روی هم کپه شده انده به نحوی پر کنیم تا اطمینان حاصل شود که مشخصات مورد انتظار از بتن از نظر کارایی واستحکام ( قدرت ) حاصل شده است قدرت بهم فشردگی بتن پس از گذشت ۲۸ روز به نسبت مقدار آب و سیمان ونیز میزان پودر سیمان موجود در بتن تأمین می گردد در حالی که روانی بتن تازه با نسبت حجمی سنگریزه ها به چسب ( خمیر وهم بند ) ونیز دز SP به دست می آید . استفاده از GGBS, FA براساس دوام بتن ، ملاحظات اقتصادی ونیز نیازهای اکولوژیک بنا شده است . این مواد برای بهبود بخشیدن به روانی بتون و ممانعت یاکاستی از قدرت جدایی پذیری بتن ( تکه تکه شدن = پوسته پوسته شدن ) به کار می روند نه به خاطر استحکام بخشیدن به فشردگی بتن ، به مواد GGBS, FA تا آن حدآب باید اضافه نمود که روانی ، آنها به اندازه روانی هم بند گردد . در روش پیشنهادی تمامی آنچه لازم است انجام شود این است که : مواد اولیه مناسب انتخاب گردد . ، محاسبات لازم صورت گیرد ، تولید های آزمایشی به اجرا در آید وبرخی تعدیل ها ( اصلاحات ) صورت گیرد آنگاه با این ترتیب بتنFC با استحکام متوسط قابل دست یابی خواهد بود . شمای گردش کار طرح اختلاط پیشنهادی در شکل ۱ ارائه شده و اقدامهای عملی تفصیلی در مراحل آتی خلاصه گردیده اند .


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 31

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط