طرح امکان سنجی تولید میلگرد آلیاژی به روش نورد گرم

طرح امکان سنجی تولید میلگرد آلیاژی به روش نورد گرم

دانلود طرح امکان سنجی تولید میلگرد آلیاژی به روش نورد گرم

بخش اول
بررسی بازار
۱/۱- تعریف محصول و محدوده آن
هدف از  امکان سنجی  حاضر ،امکان تولید میلگرد آلیاژی به روش نورد می باشد.شکل دهی فلزات از مهمترین فرایند های تولید صنعتی است که به روش های مختلفی چون ماشین کاری ریخته گری ن.رد آهنگری پرس کاری متالورژی پودر و…انجام می گیرد.یکی از روش های شکل دهی فلزات نورد گرم می باشد در این روش قطعه کار در دمای کار گرم(بالاتر از نصف دما ذوب )داخل کوره حرارت داده می شود سپس بلافاصله بعد خروج از کوره توسط غلطک هایی به شکل مورد نظر تبدیل می گردد.نورد بر روی فولاد از متداول ترین کارهاست.یکی از روش های شکل دهی فلزات فرایند نورد می باشد به عبارت بهتر فرایند تغیر شکل مومسان فلز از طریق عبوراز بین غلتک ها به نورد موسوم است که به دو صورت گرم و سرد صورت می گیرد.
نورد سرد : تغییر شکل فلز در دمای محیط
نورد گرم : تغییر شکل در دمای بالاتر ازدمای محیط وکمتر از دمای ذوب فلز
نورد از متداول ترین فرایند های فلز کاری است زیرا تولید آن زیاد و کنترل محصول نهایی دقیق است.در تغیر شکل فلز بین غلطک ها ودر نتیجه اعمال فشار غلطک هاتنش های فشاری زیادی به قطعه وارد می شود.نیرو های اصطکاکی نیز مسبب کشش فلز به داخل غلطک ها هستند.اولین تبدیل شمش ها به شمشه و شمشال به طور کلی توسط نورد گرم آنجام می گیرد.با ادامه عمل نورد گرم صفحه ورق میلگرد مفتول لوله ریل یا دیگر اشکال ساختاری به وجود می آیند.
در بیش از ۶۱ کشور فولاد تولید می شود و آهن و فولاد سهمی ۲,۵ درصدی از تجارت جهانی کالا را دربرداشته و سهم آن از صادرات کالاهای کارخانه ای نیز بالغ بر ۳,۳ درصد است. در ایران نیز فولاد با حضور دربخش های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. درسال ۱۹۵۰ میلادی، مجموع فولادتولید شده درجهان کمتر از ۲۰۰ میلیون تن در سال بوده است و این در حالی است که تولید سالیانه فولاد تاپایان سال ۲۰۰۲ بیش از ۹۰۰ میلیون تن گزارش شده است. جداول زیر میزان فولاد تولید شده و همچنین نرخ رشد تولید فولاد را بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۲ نشان می دهد

تولید میلگرد

به دلیل اهمیت بسیار بالای تولید فلزات اساسی و از جمله فولاد، کشورهای صنعتی جهان هرکدام به دنبال جایگاه ویژه ای در تولید این محصول هستند.
در بین این کشورها‚ چین در سال ۲۰۰۲ میلادی با تولید بیش از ۱۸۰ میلیون تن فولاد ، مقام اول
تولید جهانی را دارا است و این در حالی است که کشورهای ژاپن با تولید ۱۰۷,۷ و آمریکا باتولید ۲,۹۲ میلیون
تن در سال در رده های دوم و سوم جهانی قراردارند در حال حاضر در بیش از یک صد کشور جهان محصولات
فولادی و از جمله میلگرد تولید می شود ،که از این میان، کشور ایران در سال ۲۰۰۲ میلادی با تولید ۳،۷ تن و در
حال حاضر با تولید حدود ۸ میلیون تن فولاد به عنوان بیست ودومین تولید کننده این محصول در جهان و ششمین تولیدکننده بزرگ آسیا مطرح است..

جدول زیر انواع میلگرد بر حسب سایز را نشان می دهد.

انواع میلگرد بر حسب سایز
محصولات زیر مجموعهمحصولات زیر مجموعه
میلگرد سایز ۶,۵ ساده۱-میلگرد سایز ۸ آجدار  مارپیچ یا جناقی
میلگرد سایز ۸ ساده۲-میلگرد سایز ۱۰ آجدار مارپیچ یا جناقی
۳ -میلگرد سایز ۱۰ ساده۳-میلگرد سایز ۱۲ آجدار  مارپیچ یا جناقی
۴-میلگرد سایز ۱۲ ساده۴-میلگرد سایز ۱۴ آجدار  مارپیچ یا جناقی
۵-میلگرد سایز ۱۴ ساده۵-میلگرد سایز ۱۶ آجدار  مارپیچ یا جناقی
-۶ میلگرد سایز ۱۶ ساده۶-میلگرد سایز ۱۸ آجدار  مارپیچ یا جناقی
-۷ میلگرد سایز ۱۸ ساده۷-میلگرد سایز ۲۰ آجدار  مارپیچ یا جناقی
۸-میلگرد سایز ۲۰ ساده۸-میلگرد سایز ۲۲ آجدار  مارپیچ یا جناقی
-۹ میلگرد سایز ۲۲ ساده۹-میلگرد سایز ۲۵ آجدار  مارپیچ یا جناقی
۰۱میلگرد سایز ۲۵ ساده۱۰-میلگرد سایز ۲۸ آجدار  مارپیچ یا جناقی
-۱۱ میلگرد سایز ۲۸ ساده۱۱-میلگرد سایز ۳۲ آجدار  مارپیچ یا جناقی
۱۲-میلگرد سایز ۳۰ ساده۱۲- میلگرد سایز ۳۶ آجدار ) مارپیچ یا جناقی)
انواع میلگرد بر حسب مقاومت
انواع میلگردA2درصد کربن کمتر ، مقاومت کمتر ، انعطاف پذیری بیشتر
A3درصد کربن بیشتر، مقاومت بیشتر ، انعطاف پذیری کمتر و سختی بیشتر

شماره تعرفه
میلگرد ساده آلیاژی شماره تعرفه ۲۷۱۰۱۵۱۲را به خود اختصاص داده است.اما در کل به دلیل تنوع انواع میلگرد شماره تعرفه های زیر طبق اطلاعات ثبت شده در وزارت صنایع و معادن ایران موجودند. ماخذء:کتاب مقرارت و واردات و صاردات وزارت صنایع

شماره تعرفه گمرکی
۷۲۱۳۹۱میله گرم نورد شده به صورت طومار نامنظم پیچیده شده با مقطع دایره
۷۲۱۳۹۹میله ها گرم نورد شده به صورت طومار نامنظم پیچیده شده با مقطع دایره
۷۲۱۳۱۰دارای دندانه، برآمدگی، گودی یا سایر تغییر شکل یافتگی ها درجریان نورد
۷۲۱۳۱۰۱۰میلگرد باقطر کمتراز ۹ میلیمتر
۷۲۱۳۱۰۹۰سایر
۷۲۱۳۹۱۱۰به صورت کلاف با قطر کمتر از ۹ میلیمتر
۷۲۱۳۹۱۹۰سایر

۱/۲-موارد کاربرد محصول
فولاد های آلیاژی در دنیای امروز کاربرد فراوانی دارد، از جمله آن می توان به صنعت ایران خودرو صنایع ساختمانی ‚لوازم خانگی ‚استراکچر ها را نام برد که در زیر به تشریح بیشتر می پردازیم. همان طور که می دانیم فولاد و محصولات فولادی شامل ورق، میلگرد، نبشی و پروفیل یکی از پر مصرف ترین کالا ها می باشد.
از بین محصولات ساخته شده فولادی میلگرد نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است. میلگرد آجدار در مقاله های ساختمانی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد .
استفاده از این میلگردها در سازه های بتنی عمر مفید سازه را حتی تا دو برابر افزایش می دهد. این ویژگی از لحاظ اقتصادی بسیار مهم و شایان توجه است زیرا با صرف مقدار بسیار اندکی هزینه جهت تامین این نوع میلگرد در سازه های بتنی می توان بهره وری را تا دو برابر افزایش داد لیکن کاربرد میلگرد ساده برخلاف میلگردهای عاج دار که در ساختمان سازی مقاله های عمرانی به کار می رود در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد و ابزارسازان و سازندگان محصولات صنعتی از این کالا استفاده می کنند.

۱/۳-بررسی اهمیت استراتژیک محصول در ارتباط با برنامه ی توسعه سازمان وبرنامه ها ی توسعه اقتصادی کشور
در دنیای امروز صنعت نورد به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده مطرح می باشد و از اهمیت بسزاییبرخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیازبشر به فولاد و محصولات فولادی بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود.صنعت نورد به روش گرم یک صنعت پیشرفته محسوب می شود وراه اندازی و بهرداری از ان علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری بالا نیازمند نیروی انسانی ماهر و کار آمد و ماشین الات وفناوری مناسب دارد که همه انها در راستای توسعه منابع انسانی توسعه فناوری و توسعه صنعتی است.

۱/۴-بررسی واردات و قیمت ۵ سال گذشته
جهت تولید این محصول نیاز به شمش الیاژی داریم اما طبق شواهد موجود در ایران تولید فولاد الیاژی بسیار محدود می باشد و فقط فولاد آلیاژ ی ایران به صورت گسترده تولید این محصول را انجام می دهد و اما چندین مجتمع وجود دارد که وسعت فولاد الیاژی ایران را ندارد.در حال حاضر شمش های آلیاژی از خارج ، به از کشورهای همسایه نظیر ترکیه روسیه وهندوستان وارد و به شرکت های متقاضی تحویل داده می شود.

 


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 42

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط