صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  عوارض جسمی ، روحی و زناشویی دوران یائسگی

عوارض جسمی ، روحی و زناشویی دوران یائسگی


عوارض دوران یائسگی

زنان با افزایش سن وارد دوران یائسگی می شوند که تغییراتی در بدن آن ها رخ می دهد و عوارضی مانند گرگرفتگی ها و مشکلاتی در روابط زناشویی دارد.

عوارض دوران یائسگی و اثرات یائسگی بر بدن و میل جنسی زنان
یکی از مهم ترین عوارضی که در دوران یائسگی کلافه کننده است، به هم خوردن وضعیت خواب و بیداری درخانمها ست اما این تنها بخشی از عوارض یائسگی است ؛ برای برخی زنان, یائسگی می تواند یک مرحله خوشایند در زندگیشان باشد. یائسگی به طور متوسط, به این معنی است که دوره های پریود شما به طور کامل متوقف شده اند.

در مجموع, یائسگی می تواند به طور متوسط هفت سال طول بکشد حتی گاهی اوقات هم بیشتر ؛ به غیر از نبود دوران قاعدگی, یائسگی شامل مجموعه ای از اثرات روی بدن است. بعضی از آن ها می توانند ناراحت کننده باشند (مثلا گرگرفتگی ها), در حالی که بعضی ممکن است مهم نباشند. دقیقاً بدانید که چگونه یائسگی می تواند بر بدن شما و نیز برخی از علائم مشترک تاثیر بگذارد.

عوارض دوران یائسگی و اثرات آن بر بدن چیست؟
تاثیرات و عوارض دوران یائسگی بر بدن:

استروژن و پروژسترون، هورمون های زنانه اصلی مرتبط با تولیدمثل هستند. زمانی که عملکرد تخمدان با افزایش سن کاهش می یابد، تخمک گذاری به طور منظم رخ نمی دهد و این امر منجر به دوره های پریودی نامنظم یا دم وجودشان می شود.
در نهایت تخمدان ها متوقف می شوند. این امر منجر به پایین آمدن میزان استروژن و پروژسترون توسط تخمدان ها می شود.شما به طور رسمی وارد یائسگی می شوید و این مرحله زندگی طبیعی معمولاً از اواسط دهه 40 سالگی شروع می شود و تا چند سال به طول می انجامد.یائسگی به این معنی است که شما هیچ دوره پریودی ندارید و دیگر نمی توانید باردار شوید, اما کاهش استروژن نیز اثرات دیگری بر بدن دارد.

دوران یائسگی چه اثراتی بر بدن دارد؟
عوارض دوران یائسگی را بشناسید
سیستم تولید مثل:

در حالی که پریودی ممکن است طی چند سال گذشته کمی تغییر کرده باشد, اما تا زمانی که دوره ماهانه تان کاملاً متوقف شود، یائسه نشده اید. در این مرحله، بدن تولید تخمک گذاری را برای بارداری متوقف می کند. هر ماه بدون خونریزی, قاعدگی دیگر وجود ندارد.
یائسگی می تواند بر دیگر بخش های دستگاه تناسلی نیز تاثیر بگذارد. زمانی که دیگر سیکل های ماهانه تان را ندارید, ممکن است از موکوس گردن رحمتان در اواسط چرخه خود استفاده نکنید که نشانه تخمک گذاری است.
به طور کلی, خشکی واژینال و عدم میل جنسی نیز می تواند با یائسگی رخ دهد. روان کننده می تواند به شما کمک کند. متخصص زنان و زایمان نیز می توانند به شما در پیدا کردن راه های دیگری برای افزایش انگیزه جنسی کمک کنند.

توقف تخمک گذاری برای بارداری از عوارض دوران یائسگی
اثرات و عوارض دوران یائسگی در زنان
سیستم غدد درون ریز:

سیستم غدد درون ریز شامل هورمون های مسئول تولید مثل است. اینها شامل هورمون های مربوط به یائسگی و یا در این مورد، نبود استروژن و پروژسترون است.
گرگرفتگی از جمله مشکلات شایع یائسگی است. این مشکل به دلیل کمبود استروژن رخ می دهد. همچنین می تواند چند سال بعد از یائسگی هم ادامه داشته باشد.
گرگرفتگی باعث ایجاد احساس داغی ناگهانی همراه با پوست برافروخته و عرق کردن می شود. می توانند ناگهان در هر زمانی از روز یا شب رخ دهند. می توانند چند ثانیه تا چند دقیقه دوام بیاورند.
این تغییرات در پیش گیری و مدیریت گرگرفتگی بسیار مهم هستند. می تواند شامل اجتناب از کافئین و نوشیدنی های داغ باشد. تکنیک های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و هیپنوتیزم می توانند به کاهش گرگرفتگی نیز کمک کنند.
یائسگی باعث می شود که بدن شما انرژی بیشتری ذخیره کند، به این معنی است که شما کالری و چربی را به راحتی بسوزانید. این می تواند منجر به افزایش وزن شود. زنان یائسه نیز بیشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند.

گرگرفتگی از عوارض دوران یائسگی
مشکلات و عوارض دوران یائسگی
سیستم عصبی:
یائسگی می تواند بر خلق و خوی کلی شما تاثیر بگذارد. ممکن است یک روز شاد و خوشحال باشید، روز دیگر ناراحت. همچنین ممکن است نوسانات روحی را تجربه کنید که باعث تحریک پذیریتان می شود. مهم است که اگر بیش از چند هفته اضطراب و افسردگی دارید به پزشک خود مراجعه کنید. یائسگی می تواند محرک افسردگی باشد.
خواب نیز می تواند در دوران یائسگی چالش برانگیز باشد. یک قطره استروژن می تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شبانه شود، که شما را در شب نگه دارد. خوابیدن در شروع مشکل است.
به دلایل نامعلوم, یائسگی بر روی حافظه تاثیر می گذارد. کاهش حافظه با سن شایع تر است, اما روشن نیست که آیا یک رابطه یائسگی سخت بین اینها وجود دارد یا اینکه علت اصلی دیگری وجود دارد.

اضطراب و افسردگی از مشکلات دوران یائسگی
دوران یائسگی چه عوارضی برای زنان دارد؟
سیستم ایمنی و دفع بدن:

کاهش سطح استروژن نیز ممکن است منجر به نشت مثانه نیز شود که بی اختیاری نامیده می شود. ممکن است متوجه شوید وقتی می خندید، یا عطسه یا ورزش می کنید، ادرار می کنید. ادرار مکرر نیز می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند.
سیستم های عضلانی و اسکلتی:

یائسگی باعث می شود که استخوان ها چگالی خود را از دست بدهند. این می تواند خطر شکستگی استخوان شما را افزایش دهد. زنان یائسه نیز در معرض خطر بالای ابتلا به پوکی استخوان هستند.
از دست دادن توده عضلانی در طول یائسگی نیز ممکن است در بالاترین حد باشد. مفاصل نیز ممکن است خشک و دردناک شوند. ورزش منظم می تواند به کاهش از دست دادن تراکم استخوان و توده عضلانی کمک کند. هم چنین ممکن است علایم درد مفاصل را کاهش دهد.

تاثیر دوران یائسگی بر عضلات و استخوان ها
5 مورد از اثرات جانبی جنسی دوران یائسگی و عوارض آن در زندگی زناشویی
1.کاهش تمایل جنسی:

هم مردان و هم زنان با افزایش سن، میلشان کاهش می یابد اما زنان دو تا سه برابر بیشتر تمایلات جنسی شان کاهش می یابد. به این دلیل است که سطح هورمون استروژن در حال تغییر است.
مهم است به یاد داشته باشید که میل جنسی نیز به شدت به جنبه های ذهنی و عاطفی سلامت شما مرتبط است. در هر صورت، اگر احساس می کنید میل کمتری به رابطه جنسی دارید، بدانید که در این مورد تنها نیستید.
2. خشکی واژینال:

تغییر در سطوح استروژن هم می تواند باعث کاهش روان کنندگی طبیعی واژینال شما باشد. خشکی واژینال گاهی اوقات باعث درد و رنج رابطه جنسی می شود. بسیاری از زنان با استفاده از مواد روانکار (OTC) یا مرطوب کننده های واژینال احساس بهتری پیدا می کنند.

مشکلات و عوارض جنسی دوران یائسگی
عوارض دوران یائسگی و تاثیر آن در رابطه جنسی
3. کاهش لذت جنسی:

برای برخی از زنان، خشکی واژینال می تواند با کاهش جریان خون به کلوتری و واژن ترکیب شود. این می تواند منجر به کاهش حساسیت مناطق محرک جنسی شود و همانطور که در بخش قبلی سلامت جنسی در نمناک گفته شد به همین دلیل، زیاد رسیدن به اوج لذت جنسی کم تر معمول می شود، یا اوج لذت جنسی شدت کمتری می گیرد و کار بیشتری برای رسیدن به آن باید انجام داد.
4. مقاربت دردناک:

یکی دیگر از عوارض جانبی یائسگی، مقاربت دردناک است. موارد زیادی وجود دارند که در این شرایط نقش دارند، از جمله خشکی واژینال و نازک کردن بافت های واژن. در برخی از زنان، این امر باعث احساس ناراحتی عمومی در طول روابط می شود.
برخی دیگر نیز درد شدید و سوزش را تجربه می کنند. و همان طور که کاهش لذت می تواند به محرک جنسی کم تر کمک کند، احساس می شود که تجربه درد زیاد در طول رابطه جنسی می تواند منجر به بی علاقگی در روابط جنسی شود.

بی میلی در رابطه جنسی از عوارض دوران یائسگی
5. حواس پرتی احساسی:

حالت ذهنی بودن برای همه ما می تواند نقش بزرگی در میل جنسی، برانگیختگی و رضایت ایفا کند. گاهی اوقات یائسگی می تواند به یک وضعیت ذهنی مشکل دار بیشتر منجر شود.
ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی و تعریق شبانه خود احساس خستگی کنید و یا شاید استرس زیادی داشته باشید. تمام این احساسات می تواند به طور بالقوه به اتاق خواب منتقل شود، به این معنی که عوارض جانبی جنسی شما ممکن است فیزیکی و نیز ذهنی باشد.