صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » مدیریت  »  مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شرکت وزین بار پس از بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شرکت وزین بار پس از بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

دانلود مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شرکت وزین بار  پس از بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

پیشگفتار:
این پیشنهاد تحقیق (proposal) بعنوان بخشی از درس روش تحقیق، تلاش می کند تا با استفاده از مطالب درسی و رهنمودهای عنوان شده توسط استاد؛ به ارائه پیشنهاد تحقیقی که موضوع مقاله تحصیلی است کمک کند و إن شاء اللّه مقدمه فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی دیگر گردد.
ویژگی هایی که یک موضوع تحقیق باید داشته باشد عبارتند از:
– موضوع مورد علاقه پژوهشگر
– موضوع باید بدیع باشد و مشمول دوباره کاری غیر قابل دفاع نباشد.
– موضوعات مدیریتی نباید ماهیت فلسفی و ارزشی داشته باشد، بلکه باید پژوهش پذیر باشد.
– اهمیت و اولویت تحقیقی به گونه ای باشد که از نظر اقتصادی و اجتماعی و … قابل توجه باشد.
– پژوهشگر باید توانایی تخصصی لازم را دارا باشد.
– منابع مادی و اطلاعاتی باید در دسترس باشد.
– تحقیقی از نظر عملی و نظری مقرون به صرفه باشد.
و در نهایت اینکه موضوع باید مشکل مدار باشد و نتایج آن لا اقل برای یک سازمان مفید باشد. با توجه به موارد فوق موضوعی انتخاب شده است که در حال حاضر یکی از مباحث روز شرکت هایی است که با امر مدیریت سیستم های کیفیت سروکار دارند.
و برای مشخص تر شدن محدوده انجام کار، این موضوع فعالیت های یک شرکت حمل و نقل فوق سنگین (شرکت وزین بار) را که در حال حاضر از سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 استفاده می کند را بررسی می نماید.
انجام چنین پژوهش هایی می تواند به مثابه یک گزارش توجیهی برای بکارگیری یا عدم بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM باشد.

مقدمه:
در شرایط نوین جهانی که پیشرفتها باعث تغییرات سریع در کلیه امور و فعالیتها و دانش انسان به خصوص در زمینه فن آوری و مدیریت شده است، افق های جدیدی باز شده و نیازهای تازه به وجود آمده است.
جایزه کیفیت که بر اساس نتایج مدلهای آماری ارائه می گردد می تواند باعث ارزیابی سازمانی و برنامه های استراتژیک به کارگیری روشها و تکنیک های خود ارزیابی، بهبود دایمی، الگوبرداری و… شود.
لذا به این دلیل کشورهای زیادتری در دنیا در پی ایجاد جایزه ملی کیفیت می باشند و در این بین کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
اولین بار ایده جایزه ملی کیفیت در سال ۷۹ همزمان با برپائی دومین کنفرانس مدیران کیفیت توسط انجمن مدیریت ایران مطرح و به دنبال آن کمیته هایی مرکب از کارشناسان و صاحب نظران در ارتباط با تشویق و ترغیب اعضاء انجمن مدیریت کیفیت ایران تشکیل شد تا از این طریق ابتدا در بین اعضاء و سپس نسبت به گسترش آن در سطح جامعه حرکتی آغاز گردد. این کمیته با ترکیبی مناسب تشکیل شده و جلسات آن برگزار گردید که ماحصل آن تدوین آیین نامه جایزه کیفیت و روش اجرایی اعطاء و پیشنهاد آن بود.
سرانجام روز ۱۸ آبان ماه بعنوان روز ملی کیفیت انتخاب شده شورای عالی استاندارد در یکصد و دومین جلسه خود در تاریخ ۱۵/۳/۸۰ طراحی جایزه ملی کیفیت توسط این شورا را تصویب کرد و اجرای آن را به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سپرد.

رویکردی نوین در کیفیت
کیفیت:
کیفیت در سازمانهای جهانی هرگز یک چیزی تجملی نبوده است. این سازمانها همواره بدنبال تعریفی کاربردی بوده اند و تلاش کرده اند آن را از تصورات ذهنی خارج کنند.
امروزه کیفیت به مفهوم انطباق با نیازمندیها است. اما با این نکته که اندازه گیری آن امکان پذیر باشد. کیفیت از مفهوم محصول گرا به خدمت گرا تحول یافته است و دیگر یک مقوله صرفاً مهندسی نیست و تمامی پرسنل سازمان را با هر وظیفه و مسئولیت پوشش می دهد.
روند الزامات ایجاد شده در بازار به سمتی است که از سازمانها می خواهد تعریف خود را از کیفیت روز به روز فراتر ببرند.
سطح رقابت در بازار خواسته ها و انتظارات مشتریان را تغییر داده و در نتیجه کیفیت یک مفهوم پویا بخود گرفته است. جوران در این زمینه می گوید، کیفیت تنها واژه ای است که در دو دهه گذشته مفهوم آن بشدت تغییر یافته است. هرچند خود واژه ثابت مانده است.

روند تکامل مدل EFQM
• ۱۹۸۸ تشکیل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM
• ۱۹۹۱ شکل گیری و معرفی مدل تعالی EFQM
• ۱۹۹۵ شکل گیری و معرفی مدل بخش عمومی
• ۱۹۹۶طراحی مدل برای صنایع کوچک و متوسط
• ۱۹۹۹ بازنگری عمده در مدلهای قبلی و معرفی مدل بهبود یافته
• ۲۰۰۱ معرفی مدل تعالی EFQM برای صنایع کوچک و متوسط

مدل EFQM توسط چه سازمانهایی بکار گرفته شده است
• بیش از ۲۰۰۰۰ سازمان در سطح اروپا
• ۶۰% از ۲۵ شرکت بزرگ اروپا
• ۹ شرکت از ۱۳ شرکت اروپایی که در لیست ۵۰ شرکت فایننشال تایمز بعنوان مهمترین شرکت ها در سال ۲۰۰۱ معرفی شده اند.
• حداقل در ۱۰۰۰۰ شرکت از صنایع کوچک و متوسط

خلاصه
کیفیت یا (Quality) از کلمه یونانی Qualis به معنی «از چه نوع» گرفته شده است و به مرور زمان تعابیر و تعاریف بسیاری را به وجود آورده است که چند مورد آن عبارتند از:
• کیفیت در چشمان بیننده وجود دارد
• تطابق با مشخصه ها
• تناسب برای اهداف و یا کاربرد
• تولید بدون عیب (Zero defect) از نظر کرازبی
• درست انجام دادن کارها در اولین مرتبه و در تمام مراحل
• رضایت مشتری(خشنودی مشتری) به اعتقاد IBM
• بیش از انتظارات مشتری
• مناسب بودن برای استفاده Fitness For Use ژوزف جوران
و آخرین تعریف بر طبق ISO 9000-2000 عبارتست از:
«درجه و مقیاسی که بر اساس آن مجموعه ای از ویژگی های ذاتی نیازمندیهای تعیین شده را برآورده می کنند.»

تاریخچه:
سیر تاریخی توسعه کیفیت را از دیدگاه می توان اینگونه عنوان کرد.
قبل از ۱۹۰۰= کیفیت به عنوان جزئی از کار صنعتگران
• ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ کنترل کیفیت توسط تکنیسین ها و مهندسین
• ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ کنترل کیفیت بر اساس بازرسی
• ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ کنترل کیفیت آماری
• ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تضمین کیفیت
• ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ مدیریات کیفیت فراگیر (TQM)
• ۱۹۹۰تا کنون TQM و فرهنگ بهبود مداوم در سازمان
به مرور زمان بحث های کیفیت جدی تر شد و با ورود دکتر دمینگ به ژاپن در سال ۱۹۵۰ جایزه ملی کیفیت دمینگ در سال ۱۹۵۱ بوجود آمد و باعث شکوفائی گردید.
در سال ۱۹۷۸ جایزه مالکوم بالدریج توسط کنگره امریکا ایجاد شد.
در سال ۱۹۹۰ سازمان ملل روز جهانی کیفیت را به منظور «افزایش آگاهی جهانیان نسبت به اهمیت نقش کیفیت در رشد کامیابی سازمان ها و کشورها» معرفی کرد(دومین پنج شنبه ماه نوامبر)
در سال ۱۹۹۱ جایزه کیفیت اروپا طی اجلاسی در پاریس با اهداف زیر بوجود آمد.
رضایت مشتری- رضایت کارکنان- عملکرد تجاری- اثر سازمان روی جامعه
روز ملی کیفیت در اکثر قریب به اتفاق کشورها وجود دارد و کمک زیادی به اشاعه فرهنگ کیفیت می کند.
انجمن مدیریت کیفیت ایران با توجه به هدف خود که همانا گسترش و تعمیق فرهنگ کیفیت در سطح کشور و بویژه جوامع صنعتی و خدماتی می باشد و با درک اهمیت بحث کیفیت در شرایط کنونی جهان و موقعیت حساس کشورمان ثبت روز ملی کیفیت را با اهداف زیر پیشنهاد نمود.
الف:گسترش فرهنگ کیفیت در سطح کشور
ب:شناساندن جایگاه کیفیت و اهمیت آن در داد و ستدهای ملی و بین المللی
ج:شناسایی، معرفی و قدردانی از سازمان ها و افراد تولید کننده و ارائه دهنده خدمات در این روز


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود