صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله بیماریهای ناشی از کمبود پروتئین

مقاله بیماریهای ناشی از کمبود پروتئین

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود مقاله بیماریهای ناشی از کمبود پروتئین در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


موضوع: بیماریهای ناشی از کمبود پروتئین
نوع بیماری: پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان
پوکی استخوان حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش مییابد. پوکی استخوان از گرفتاریهای بسیار شایع جوامع بشری است که بعد از سن ۳۵ سالگی روند آن در انسان آغاز میشود. حدود نیمیاز زنان مسنتر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان مسنتر از ۷۵ سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا میشوند. مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا میشوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است. به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر دوازده مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا میشوند و این امر در سال منجر به ده هزار شکستگی ناتوان کننده در مبتلایان میشود که متاسفانه تعداد اندکی از مبتلایان به پوکی استخوان مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند.
پوکی استخوان عارضهای است که با بالارفتن سن بوجود میآید. در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته میشود. استخوان انسان در سن کودکی خاصیت ارتجاعی و تحمل فشار زیادتری را دارد و به تدریج سفت و محکم شده و از مقاومت آن کاسته میشود و این مسئله در سن ۲۰ سالگی به اوج خود میرسد و بین سن ۲۰ تا ۳۵ سالگی استحکام استخوان به همان قوت باقی میماند. به همین دلیل در افراد جوان ضربات بسیار شدید مثل تصادفات میتواند منجر به شکستگی استخوان شود، اما از این سن به بعد بتدریج و با سرعتی کم از تراکم استخوان کاسته میشود و استخوانها با بالا رفتن سن پوک میشوند. در زنان بعد از یائسگی به علت توقف ترشح هورمونهای زنانه و نقش مهم این هورمونها در استحکام استخوان ها، شیوع پوکی استخوان زیادتر میشود
چه کسانی در معرض پوکی استخوان قرار دارند؟
به طور تقریبی و با احتمال بسیار زیاد همه ما در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرار داریم.
ـ افراد مسن در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند.
ـ عارضه پوکی استخوان در نزد خانمها بعد از سن یائسگی بسیار شایع است به ویژه اگر یائسگی زودرس در خانمها ایجاد شده باشد.
ـ تحریک بدنی و ورزش باعث استحکام استخوانها در هر سنی میشود. عدم تحرک و استراحت زیاد باعث تحلیل استخوانها و پوکی آن میشود و دردهای استخوانی را بیشتر میکند.
ـ گاه پوکی استخوان در برخی از خانوادهها بیشتر دیده میشود. همچنین در بعضی نژادها مثل بعضی از نژادهای آسیایی این پوکی بیشتر است.
ـ تغذیه نقش مهمی در پوکی استخوان به عهده دارد. افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامین د کافی دریافت نمیکنند، در معرض ابتلای بالاتری هستند.
ـ همچنین اثر مصرف سیگار، الکل و قهوه زیاد هم در پوکی استخوان ثابت شده است.
ـ کسانی که خود سیگار میکشند یا همنشین سیگاریها هستند، در معرض پوکی استخوان زودرس قرار دارند و زنانی که سیگار میکشند دچار پوکی استخوان شدیدتری میباشند.
ـ استفاده طولانی از کورتونها و یا داروهای ادرارآور میتواند باعث پوکی استخوان شود. البته باید دانست که مصرف یک یا چند آمپول کورتون در سال چنین اختلالی ایجاد نمیکند.
ـ افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج میبرند مثل پرکاری تیروئید و پاراتیرویید کمکاری غدد جنسی و بیماری کوشینگ در معرض ابتلای بالاتری برای پوکی استخوان هستند


تعداد صفحات : 10 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,