صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله بیماری های عفونی اندامهای تناسلی

مقاله بیماری های عفونی اندامهای تناسلی

مقاله بیماری های عفونی اندامهای تناسلی
مقدمه :
به افتخار آقای دکتر بروس که مطالعاتی مهم بر روی بیماران مبتلا به تب مالت انجام داد ، نام « بروسلا » برای باکتری عامل بیماری و اصطلاح « بروسلوزیس » برای این بیماری انتخاب شده است. بروسلوزیس اساسأ بیماری حیوانات ( مخصوصاً دامهای اهلی ) است و انسان به عنوان « میزبان اتفاقی » می تواند دچار عفونت با باکتر ی بروسلا شده و به بیماری تب مالت مبتلا گردد . نام دیگر بروسلوزیس در دام ها « سقط جنین واگیر » و یا «بیماری بانگ » می باشد( به افتخار آقای دکتر بانگ دامپزشک دانمارکی ) . اصطلاح « تب مالت « برای حیوانات بکار نمی رود و انحصارأ اشاره به بروسلوزیس در انسان دارد.
باکتری بروسلا از راه تماس مستقیم و یا غیر مستقیم از یک منبع آلوده حیوانی به انسان منتقل می شود . ترشح بروسلا در شیر و ترشحات زایمانی و تناسلی حیوان آلوده از علل شایع و اصلی انتقال بروسلا به انسان هستند.
بروسلوزیس چیست ؟
بیماری بروسلوزیس بیماری است که انسان و برخی از پستانداران را مبتلا می کند .این بیماری باعث خسارات اقتصادی ناشی از سقط جنین و کاهش تولید محصولات در دامها و عوارض جسمی متعدد در انسان های مبتلا می شود . بروسلوزیس در دام ها « سقط جنین واگیر » و در انسان « تب مالت » نامیده می شود.
عامل این بیماری گونه ای از باکتری ها به نام « بروسلا » است که در شرایط مناسب، ماندگاری طولانی در طبیعت دارد چنانکه در درجه حرارت پایین قادر است برای حدود ۱۰ هفته در خاک و تا دو سال و نیم در کود مایع طبیعی زنده بماند.
بیماری در تمام فصول وجود دارد اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیر دهی دام ها بیشتر دیده می شود.
بیماری را نمی توان انحصاراً یک بیماری شغلی محسوب نمود ولی شغل به عنوان یک عامل خطر در ابتلا به بیماری مطرح است بخصوص نزد خانم های خانه دار ( خانم های خانه دار عمدتاً به عنوان دامدار و کشاورز دوشادوش همسرانشان در مناطق روستایی به فعالیت می پردازند ) ، دامداران و کشاورزان .

عامل بیماری:
۴ نوع بروسلا به عنوان عامل اکثر عفونت های بروسلوز ( بیماری تب مالت ) در انسان تشخیص داده شده است:
۱ – بروسلا ملی تنسیس Brucella Melitensis:
اکثر موارد عفونت بروسلا ملی تنسیس در ارتباط با تماس مستقیم و غیر مستقیم با گوسفند یا بز آلوده و یا فرآورده های آنها می باشد . دیگر انواع میزبانان منجمله گاو و شتر منابع قابل اهمیتی در برخی نواحی بوده اما احتمالاً مسئول تعداد کمی از عفونت ها می باشند . بر طبق تعداد موارد گزارش شده و همچنین در ارتباط با شدت بیماری ، بروسلا ملی تنسیس مهم ترین عامل بروسلوز انسان بوده ، هر چند انتشار جغرافیایی آن محدودتر از بروسلا آبورتوس است.
۲- بروسلاآبورتوس Abortus Brucella:
بروسلا آبورتوس کمتر از بروسلا ملی تنسیس برای انسان بیماری زا بوده و نسبت بیشتری از عفونت ها خفیف یا بدون علامت بوده است. گاو مهم ترین منشأ عفونت بوده اما دیگر انواع حیوانات مانند گاو میش ، شتر و گاو کوهان دار تیتی می توانند از اهمیت محلی برخوردار باشند.

فهرست
فصل اول «بیماری تب مالت (بروسلوز)»
فصل دوم «بیماری ویبریوز»
فصل سوم «بیماری لپتوسپیروز در دام»
فصل چهارم «بیماریهای مشترک انسان و دام(زئونوزها)»
منابع


تعداد صفحات : 70 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود