صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  مقاله معماری عمارت تاریخی قوام الدوله

مقاله معماری عمارت تاریخی قوام الدوله

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله معماری عمارت تاریخی قوام الدوله در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


شناخت بنا
۱)موقعیت طبیعی:
بنای مورد نظر در محدوده جغرافیایی بدرزوی طول جغرافیایی ۵۱ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۵ درجه شمالی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل کوهپایه بوده و ارتفاع أن ۱۲۸۰ متر از سطح دریا بر روی خط زلزله خیز قرار دارد.
۲)موقعیت فعلی:
عمارت تاریخی قوام الدوله در یکی از محلات پنج گانه حصار صفوی شهر تهران در داخل کوچه ای به نام میرزا محمود وزیر و در مرکز تاریخی شهر تهران قرار دارد. بنایی مذکور در محله سرچشمه و کوچه میرزا محمود وزیر به امتداد و خیابان امیرکبیر به طرف غرب برخورد می کنند.
۳)تاریخچه بنا:
منزل قوام الدوله که سال ۱۲۵۳ هجری قمری بنها شده متعلق به میرزا محمدخان قوام الدوله پدربزرگ قوام السلطنه و وثوق الدوله و معتمدالسلطنه بوده و پس از فوت محمدخان سهمکوچکترین پسر یعنی معتمد السلطنه ساختمانی بین کوچه میرزا محمود وزیر و سرچشمه (محل فعلی حسینه بنی فاطمه) شد.
–    سهم قوام السلطنه برادر بزرگتر موزه آبگینه فعلی و مزارع چای در شمال شد و وثوق‌الدوله سلیمانیه شرق تهران (افسریه فعلی) را تملک در آورد.
–    همسر میرزا محمد قوام الدوله سهمش را از ۸-۱ مایملک اینان که همان خانه فعلی قوام و حول و حوش آن و همچنین مزرعه مقصودآباد (بهشت زهرا) شد.
–    منزل فعلی وثوق بعد از اینکه وراث سهمشان را از پلاک اصلی مانده آن برای عظیم‌الدوله قوامی آشتیانی و معتضدالملک وثوق اختصاص یافت و وثوقی، قسمت خودشان را که سالن گچبری سفید و سالن گچبری طلایی واقع در کوچه محدث بود به اشخاص خصوصی فروخته و آنچه که در دست میراث فرهنگی باقی است به کوشش خانم قوامی آشتیانی دختر عظیم الدوله و دست خانوادگی ایشان که از نزدیکان وزیر فرهنگ و هنر در سالهای گذشته بوده به مالکیت وزارت فرهنگ و هنر در آمد عمارت موجود بازمانده مجموعه وسیع است این مجموعه در گذشت چندین عمارت را شامل می شد که خانواده های منتسب به صاحبخانه در آن زندگی می کردند علاوه بر آن درشکه خانه ای در قسمت شمالی خانه فعلی بوده که اخیراً تبدیل به پارک کوچکی شده است.
حمامی نیز در گوشه شمال شرقی بنا موسوم به حمام قوام و همچنین عماری به نام حسینیه از جمله دیگر متعلقات این مجموعه بوده اند که امروز به صورت اجزای منفک از هم در آمده و غالباً از هیئت اولیه تغییر شکل یافته اند.
۴)مشخصات بنا:
ساختمان تاریخی قوام الدوله در حال حاضر از عمارتی سه طبقه شکل گرفته که دو حیاط وسیع در شمال و جنوب آن را در میان گرفته اند این عمارت شامل یک زیرزمین است.
در طبقه فوقانی دو تالالر متصل به هم و در میان قرار دارند و دو راهرو در طرفین تالارها و اطاقهای این دو راهرو در دو طبقه تالارها را در برگرفته اند.
تالارها دارای سقف های رفیع هستند و ارتفاع آن هم اندازه ساختمانهای دو طبقه طرفین طراحی گردیده است.
اطاقهای طرفین کوچکتر و جای استراحت و خلوت ولی تالارها وسیع و با شکوهند.
تالار جنوبی از کف تا سقف از نقاشی رنگ و روغن پوشیده شده در این تالار نقش های آمیزه ای از روشهای ایرانی و فرهنگی هستند و هیچ سطحی از چشم هنرمند آن دور نمانده و تمام سطوح  اطاق پرکار و خوش نقشند.
در شمال تالار نقاشی و در سوی دیگر آن تالار آینه قرار دارد. تالارهای مستطیل شکل که به واسط یک ارسی زیر نقش هفت کنده به حیاط شمالی مربوط می شود در صورت بالا رفتن بازشوها به ایوان تبدیل خواهد شد.
در جنوب تالار هم یک ارسی سه لنگه ارتباط تالار آینه را به تالار فوقانی برقرار می‌نماید تا در صورت نیاز چشم انداز در چشم انداز و نقش در نقش ترکیب گردد.
در طرفین شاه نشین تالار نقاشی و بادگیر استقرار یافته اند و با باز کردن درها می توان به هر دو تالار امکان تنفس در هوایی تازه را برقرار کرد. این بادگیرها از داخل کوچه جشم انداز زیبایی را به خانه تاریخی قوام الدوله بخشیده اند.
۵)نوع بهره برداری و خصوصیات بارز آن
این به نام اکنون به عنوان دفتر مطالعات محور فرهنگی- تاریخی تهران استفاده می‌شود. بازدید و برداشت دانشجویان دانشکده معماری و هنر از دیگر عملکردهای بناست.


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود