گزارش تخصصی بهداشت چیست؟ و راهکارهایی برای اجرای بهداشت فردی دانش آموزان

دانلود گزارش تخصصی بهداشت چیست؟ و راهکارهایی برای اجرای بهداشت فردی دانش آموزان

دانلود گزارش تخصصی بهداشت چیست؟ و راهکارهایی برای اجرای بهداشت فردی دانش آموزان
چکیده:
دنیای یک دانش آموز را خانه مدرسه و جامعه پیرامون آن تشکیل می دهد این مکانها باید به گونه ای باشند که از هر لحاظ به نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان پاسخ دهد. در آموزش و پرورش نوین، فضای فیزیکی به عنوان یک عامل زنده و پویا در انجام فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان تلقی می گردد. توجه به مسائل و فاکتورهای فیزیکی و بهداشتی و ایمنی در محیط های آموزشی موثرترین و اساسی ترین عامل رشد طبیعی از نظر جسمی، روانی و فراگیری مطالب در دانش آموزان است. از این رو یکی از مهم‌ترین، و تاثیرگذارترین مسایل بهداشتی مدرسه، رعایت بهداشت محیط و ایمنی آن می باشد.
برآمدیم تا بتوانیم با ارائه یک تصویر علمی و آماری وضعیت بهداشتی و ایمنی مدارس گامی هرچند کوچک در جهت ارتقا بهداشت مدارس این شهر برداشته باشیم.

مقدمه:
بهداشت محیط مدارس عبارت است از کنترل عواملی از محیط زندگی دانش آموزان که بر روی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تاثیر گذارند و در پیشگیری از انتقال بیماریها و ارتقاء سطح بهداشت محیط مدارس اثرمستقیم دارد . در صورتی که اصول بهداشت محیط مدارس رعایت نشود دانش آموزان ممکن است به انواع بیماری های انگلی، عفونی و اسهال مبتلا شوند. به طوری که بررسی های انجام شده بر روی دانش آموزان حاکی از آن است که ۵۹ درصد مبتلا به عفونت انگل های روده ای و ۵/۲۹ درصد آلوده به تک یاخته گان بودنند(. همچنین هرگاه وضعیت ایمنی مدارس در سطح قابل قبولی نباشد احتمال وقوع حوادث، جراحت و مرگ دانش آموزان وجود دارد) و اگر معیارهای ارگونومی مدارس رعایت نشود خستگی و ناراحتی های اسکلتی و ماهیچه ای را به همراه خواهد داشت. مهمترین عوامل کاهش دهنده سطح بهداشت محیط، ایمنی و ارگونومی در مدارس عبارتند از : ناکافی فضای آموزشی، نزدیکی مدارس به مکان های غیر بهداشتی و غیر ایمن، قدیمی بودن ساختمان مدارس، شرایط غیر بهداشتی توالت دستشویی و آبخوری و غیر بهداشتی و غیر ایمن بودن کلاس درس و محوطه مدرسه، امکان برق گرفتگی و آتش سوزی، ناکافی بودن امکانات کمک های اولیه نامناسب بودن تخته میز و نیمکت دانش آموزان می باشد(۱۰). با توجه به مسائل فوق در رابطه با بهداشت مدارس و اهمیت آن، مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد که لازم است با شیوه های علمی ریشه یابی و بر طرف شوند. در راستای همین باور ما در صدد بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس نظیر: وضعیت بهداشت محیط توالت ها، دستشویی، آبخوری، موقعیت مکانی وضعیت جمع آوری زباله و فاضلاب، وضعیت بهداشت و ایمنی کلاس و سایر موارد.

فهرست
تعریف بهداشت مدارس ۶
هدف کلی ۶
اهداف اختصاصی ۶
الف ـ آموزش بهداشت مدارس ۸
ب ـ مراقبت بهداشتی و درمانی دانش آموزان ۸
ج ـ تدارک، نظارت بر ایمنی و بهداشت محیط مدرسه ۹
د ـ نظارت بر تغذیه دانش آموزان ۱۰
۴) آموزش بهداشت در مدارس ۱۰
نتایج آموزش بهداشت در مدارس ۱۲
استانداردهای آموزش بهداشت ۱۳
نتیجه گیری ۱۶
منابع ۱۷


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 17

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط