صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » گزارش تخصصی  »  گزارش تخصصی راهکارهایی برای انتخاب رشته ی صحیح و درست توسط دانش اموزان به کمک مشاوره تحصیلی

گزارش تخصصی راهکارهایی برای انتخاب رشته ی صحیح و درست توسط دانش اموزان به کمک مشاوره تحصیلی

دانلود گزارش تخصصی راهکارهایی برای انتخاب رشته ی صحیح و درست توسط دانش اموزان به کمک مشاوره تحصیلی

دانلود گزارش تخصصی راهکارهایی برای انتخاب رشته ی صحیح و درست توسط دانش اموزان به کمک مشاوره تحصیلی

چکیده:
انتخاب رشته دوران متوسطه،یکی از انتخاب های مهم و اثرگذار در زندگی است.انتخابی که جهت بسیاری از اتفاقات و فعالیت های زندگی دانش آموزان را تعیین می کند.در این گزارش تخصصی،روشی منطقی و با بهره گیری از علوم مشاوره و روانشناسی تحصیلی و شغلی،برای این کار،معرفی شده است.بنده پس از معرفی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی،روشی آسان و منطقی را برای جمع بندی تصمیم گیری در این زمینه معرفی می کنم.
با مطالعه و به کارگیری موارد این کتابچه،به همره تحقیق و جمع آوری اطلاعات و مشورت،حتماً انتخاب رشته ای هماهنگ با شخصیت،منطقی،صحیح و پرثمر خواهید داشت….

مقدمه:
هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب می‌زند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیت‌های انسان است. انسان با انتخاب‌های خود مسیر زندگی‌اش را تعیین می‌کند انسان آزاد آفریده شده است و به او این اختیار داده شده است که در بسیاری از موارد آنچه را که مناسب می‌داند، برگزیند.به طور مثال کودک یا نوجوان از میان همه دانش ‌آموزان یا اطرافیان خود تنها عده‌ای را به عنوان دوست خود انتخاب می‌کند. او برای این انتخاب دلایل و ملاک‌های مختلفی دارد. برخی وقتی راه یا چیزی را انتخاب کردند از کار خود راضی هستند و دیگران به دلایل مختلف انتخاب خود را نادرست می‌دانند. موارد دیگری هم وجود دارند که در آنها دست به انتخاب می‌زنیم. انتخاب شغل ، انتخاب همسر ، انتخاب تیم ورزشی و … از دسته اند.
همیشه این سوال برای اغلب دانش آموزان کلاس اول دبیرستان پیش می آید که رشته تجربی را انتخاب کنند یا ریاضی؟ در رشته انسانی در چه رشته هایی موفق تر هستند.
این سوال و سوال های مشابه از جمله مواردی است که فارغ التحصیلان سال اول دبیرستان در بدو ورود به سال دوم درگیر آن می شوند و چه بسا در برخی اوقات در آینده از انتخاب خود راضی نیستند.
انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی درمورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند:
۱-شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته در سال دوم دبیرستان، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌ها مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصسی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.
۲-شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.
۳-توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.
۴-مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

فهرست
چکیده: ۲
مقدمه: ۳
انتخاب موفقیت آمیز یک رشته تحصیلی بر اساس چند ملاک مهم صورت می گیرد: ۵
مشاوره تحصیلی : ۶
ملاک های انتخاب رشته : ۷
در رابطه با شناخت رشته ی تحصیلی، باید به چند سوال اساسی پاسخ داد : ۹
شاخه نظری ۱۱
رشته ریاضی فیزیک ۱۱
رشته علوم تجربی ۱۲
رشته علوم انسانی ۱۲
رشته علوم و معارف اسلامی ۱۳
شاخه‌ فنی و حرفه‌ای ۱۳
شاخه‌ کاردانش ۱۴
نتیجه گیری: ۱۶
منابع: ۱۷


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود