صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » گزارش کارآموزی  »  گزارش کارآموزی پالایشگاه گاز سرخون و قشم

گزارش کارآموزی پالایشگاه گاز سرخون و قشم

گزارش کارآموزی پالایشگاه گاز سرخون و قشم
فصل اول) مقدمه
1-1 معرفی اجمالی پالایشگاه گاز سرخون و قشم
در راستای تأمین بخشی از نیازهای انرژی کشور و جایگزینی و مصرف گاز طبیعی به عنوان انرژی پاک و ارزان و مناسب برای مصارف خانگی و صنعتی در استانهای هرمزگان و کرمان، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم تأسیس و فعالیت های خود را در بخش تولید گاز طبیعی پالایش شده و مایعات گازی همراه از دو حوزه گازی سرخون و گورزین که به ترتیب در منطقه بندرعباس و جزیره قشم واقع شده¬اند، از سال 1375 آغاز نموده¬است. این پالایشگاه که در 25 کیلومتری شما شرقی بندرعباس واقع شده و تاکنون دو فاز آن تکمیل و راه اندازی شده است، دارای ظرفیت تولید گاز طبیعی 5/18 میلیون مترمکعب استاندارد گاز و 12000 بشکه مایعات گازی تثبیت شده و 90 تن گاز مایع در روز است.
شروع بهره برداری از فاز اول آن در سال 1365 و فاز دوم در سال 1375 می باشد. گاز طبیعی مورد نیاز این پالایشگاه از طریق 14 حلقه چاه موجود در منطقه تأمین می شود – اخیراً نیز قرار است که حلقه چاههای شماره 15 و 16 نیز به این مجموعه اضافه شوند- و پس از انجام فرآیندهای تفکیک، شیرین سازی و نم¬زدایی بر روی آن، آماده انتقال به مبادی مصرف می گردد. انجام این فرآیند های اصلی که در طراحی و تجهیز آنها از آخرین اطلاعات و فناوری استفاده شده است، توسط واحد های شیرین سازی، نم زدایی، بازیافت گلایکول، تبرید با پروپان، تثبیت مایعات و تولید گاز مایع و … میسر می گردد. تولید انرژی برق در این تأسیسات توسط توربین های گازی موجود که مجموعاً 2/7 مگاوات ظرفیت را دارا هستند، انجام می¬گیرد. گاز طبیعی تولید شده علاوه بر تأمین نیازهای مصرف نیروگاه بندرعباس، پالایشگاه نفت بندرعباس و صنایع تولیدی استان هرمزگان، مصارف خانگی و صنعتی استان کرمان نظیر مس سرچشمه، شهرهای سیرجان، کرمان، رفسنجان و … راتغذیه می نماید که در آینده به این تعداد افزوده¬خواهد¬شد.
مایعات گازی این پالایشگاه در گذشته به وسیله خط لوله به تأسیسات خونسرخ فرستاده شده و پس از ذخیره سازی در مخازن به اسکله فرستاده می¬شد و پس از بارگیری در کشتی عمدتاً به کشورهای شرق آسیا صادر می شد اما در چند سال اخیر مایعات گازی تثبیت شده این پالایشگاه جهت تأمین بخشی از خوراک ورودی پالایشگاه نفت بندرعباس ارسال می گردد.
گاز مایع به عنوان محصول جدید این پالایشگاه در واحد تثبیت مایعات گازی تولید و به شرکت های پخش فرآورده های نفتی تحویل می گردد.
مقاله سرخون یک در سال 1365مورد بهره برداری قرار گرفت. از این مقاله به منظور تامین گاز مورد نیاز نیروگاه بندرعباس استفاده می شد.این مقاله شامل تاسیسات سرچاه¬ها خطوط لوله جمع آوری دو فاز گاز، واحد تفکیک کننده های مرکزی، واحد تثبیت مایعات گازی، خط لوله انتقال گاز به نیروگاه بندرعباس و همچنین مخازن، خط لوله و پمپ های انتقال مایعات تثبیت شده به مخازن خونسرخ جهت صادرات می باشد، لازم به ذکر است که مرکز تثبیت موقت مایعات گازی فقط در هنگام خارج از سرویس بودن واحد تثبیت سرخون دو (واحد تثبیت مایعات گازی، واحد 700) به کار می¬افتد.
ظرفیت کل این واحد 7/6 میلیون متر مکعب نرمال در روز بوده و گاز مورد نیاز واحد از پنج حلقه چاه (چاههای شماره 1و 2و 3و 4و 9)که بر روی مخزن گاز طبیعی سرخون و در لایه گوری و جهرم حفر شده است تامین می¬گردد. ظرفیت بهره برداری از هر چاه در شرایط عادی عملیاتی، به استثنای چاههای شماره 1 و 3 معادل 34/1 و چاههای شماره 1و3 به ترتیب معادل 67/2 میلیون متر مکعب نرمال در روز می¬باشد.
گاز پس از جمع آوری وارد چهار ردیف تفکیک کننده دو فاز با فشار عملیاتی 69 بار می¬شود، گاز تفکیک شده برای تنظیم نقطه شبنم به سرخون دو منتقل می¬شود سپس از خروجی سرخون دو به مقدار نیاز گاز به خط 22 اینچی انتقال گاز نیروگاه تزریق می¬شود.
خط لوله 22 اینچی به طول تقریبی 50 کیلومتر پالایشگاه سرخون را به نیروگاه بندرعباس متصلمی¬نماید، مایعات تفکیک شده نیز حدود 112 استاندارد متر مکعب در روز (6994 بشکه در روز) است وارد سرخون دو برای جدا شدن آب و تثبیت، سپس به سرخون یک جهت انبار در مخازن و پمپاژ به مخازن خونسرخ جهت صادرات بر می گردند.


تعداد صفحات : 39 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود